Bu sohbete gönderdiğiniz mesajlar ve yaptığınız aramalar artık uçtan uca şifrelemeyle korunmaktadır.
: Dijital pazarlamanın önemli isimlerinden Arda Mendeş. Sana sorularım var, yazışalım mı? ?
: Ben de seni bekliyordum, selamlar
: Selamlar ?
: Dijital Karga okuyucuları için Arda Mendeş’i anlatır mısın? Neden dijital mesela?
: Biraz uzun hikâye aslında ve çok fazla kişisel. Fakat kısacık bir özet geçeyim;
: Kısaca alayım o zaman.
: Henüz lise hazırlık öğrencisiyken kendimi internetin içinde buldum. Fazlaca araştırma ve kurcalamadan sonra, çok küçük yaşta para kazanmaya başladım. Arkadaşlarım, test çözüp üniversite sınavına hazırlanırken ben kendi kitaplarımı bastırıp, internette neler, nasıl yapılabilir kafa patlatıyordum.
: Küçük yaşta büyük bir atılım olmuş senin için. Tebrikler ?
: Yıllar yılları kovalarken, işin mutfağında yetişme fırsatını yakalamış oldum. Biraz daha zaman geçip mantıklı düşünebilmeye başlayınca severek vakit ayırdığım alanın mesleğim olarak şekillenmesi de şaşırtmadı 🙂
: Emek, tecrübe ve azim
: Senin için de güzel bir serüven olmuş. Vaktinin, emeğinin karşılığını alıyorsundur umarım.
: Bir adım geri çekilip geçmişi düşündüğüm zaman tercih ettiğim yoldan dolayı pişmanlık duymuyorum aksine çok memnunum. Bugün yaşadıklarım, o günlerin getirdikleri.
: Ama sana bir şey itiraf edeyim mi?
: Hım itiraf, sevdim bunu bekliyorum. ?
: Gençliğimden de feda ettiğimi görüyorum aynı zamanda. Serüvenin içinde daha fazlasını anlayıp öğrenebilmek adına, çok fazla vakti bilgisayar başında geçirdiğimi görüyorum. Mesela lise arkadaşlarım internet kafeye gidip oyun oynarlarken ben çalışıyordum, bu yönüyle de biraz dram içeriyor 🙂
: Şok şok şok! Arda Mendeş Dijital Karga’ya itiraf etti! Başlık bile hazırladım. ?
: Hahaha ? o kadar da şok olmayabilir 🙂
: Çok duygusal oldu. Buradan bir drama çıkarabiliriz.
: Zamanı yakalayamadığını mı düşünüyorsun?
: Hiç gereği yok ? Emek vermeyince olmuyor sonuç olarak 🙂
: Atlayarak yaşadığımı düşünüyorum kimi zaman, daha erken ve biraz da hızlı 🙂
: Kesinlikle öyle, emek bir işin yapı taşı.
: İstediğin gibi yaşarsın umarım, zamanını dilediğin gibi kullanırsın.
: Umarım 🙂
: Eğer internet kafede oyun oynayamadığın için üzülüyorsan boş zamanın da çağır oynayalım birlikte ?
: Ben diğer kargaları toplar gelirim.
: Hahaha işin kötü tarafı şu, oyun oynamayı da bilmiyorum pek fazla. En fazla oyun oynamayı öğretmeni rica edebilirim ?
: Hahaha sorun yok bende çok bilmiyorum. Kör topal oynarız ??
: Tamam o halde anlaştık ✌?
: Anlaştık. ?
: Bilenler bilir ama senin de düşüncelerini almak istiyorum. Dijital pazarlama sence neden önemli?
: Karşında çok fazla ukala görünmek istemiyorum ama kitle neredeyse, bizler tüketici olarak nereye yöneliyorsak, pazarlama orada, sence de öyle değil mi?
: Yapılan araştırmaları hep beraber okuyoruz, yeni ve güncel rakamlar hepimizin önüne düşüyor. Tüketiciler olarak bizlerin de, olduğu yerde nasıl olur da dijital önemli olmaz ki? 🙂
: Bence değil senceyi konuşuyoruz. Burada soruları ben sorarım ?
: Canlı kalabilmek ve “ticari” faaliyetleri hayatta tutabilmek için hepimiz dijitalde olmalıyız.
: Kitle nerede dijital ve pazarlama orada diyorsun, güzel ?
: Kesinlikle kitle neredeyse pazarlama orada. Yüksek lisanstan sevgili hocam Yüce Zerey bizlere kahvede vakit geçirip dizi izlememizi tavsiye ederdi. Böylelikle kitleyi ve ihtiyaçları daha iyi anlayabileceğimizi söylerdi.
: Güzel taktikmiş; halkın içinde olun, anlayın, görün, tecrübe edin. Yüce Zerey’e buradan selamlar ✋
: Kulakları çınlasın 🙂 Emeği çoktur.
: Çınlasın çınlasın ?
: Türkiye’de markaların mutlaka yer alması gereken dijital pazarlama kanalı hangisi?
: Ops güzel ve kritik soru, çok teşekkürler 🙂
: Ne demek, ne demek ?
: Bu konuda beylik sözler etmekten çok çekinirim. Her marka için stratejinin özel olarak belirlenip, hedeflere yönelik hareket edilmesi gerektiğini düşünürüm. SEO yoksa öldün, PPC’ye girmezsen var olamazsın, sosyal medyada dev olman lazım gibi söylemlerde bulunmak yerine, hedefe göre optimum olanı seçmekten yanayım.
: Bununla birlikte tüm kanallar çarkın dişlileri gibi, doğru şekilde çalışıyor olmalı 🙂
: Nereye gitmek istediğini bilmeden, yatırımlara karar vermek çok mantıklı gelmiyor.
: Hım o zaman bu sorunun cevabını şu soruda bulabiliriz belki. Bir marka, dijital pazarlamada önceliği hangi konuya vermeli? Strateji, içerik, SEO, sosyal medya, reklam vs.
: Marka önce ne istediğini çok iyi bilmeli. İstediğini yani hedefini belirledikten sonra kanalına ona göre karar vermeli. Çok çok basit bir örnekle somut hale getirmeye çalışayım;
: Sevinirim sevgili Arda Mendeş ?
: Okuyucularım için güzel olur.
: E-ticaret yapmaya karar verdik seninle, bol bol karga motifli t-shirtler satacağız. Hedefimizi de daha fazla t-shirt satmak üzerine kurguladık.
: Ooo bak aklıma cinlikler getiriyorsun.
: ??
: Yeni markayız, karga arkadaşlarımızdan başka kimseler bilmiyor bizi. Bu durumda ben kişisel olarak önce display ile marka bilinirliği yaratmaya, markamızı tanıtmaya gayret gösterir yeteri marka bilinirliğinden sonra nokta atışı hedefleme ile PPC’ye yönelirim. Bununla eş zamanlı olarak da sosyal medya iletişimini güçlendirir, potansiyel karga severlerle diyalog kurmaya gayret gösteririm. Bir de yanında mail listeleri oluşturmak için gerekli hamleler üzerine hazırlık yaparım. Başlangıçta temel düzeyde tüm SEO temellerinin doğru kurgulandığı yapıda, daha fazla kitleye ulaşabilmek için genişleme adımlarını atmaya başlar ilerlerim.
: Yattıysa aklına, girişelim t-shirt işine 🙂
: Kal kal kal ? yattı, yatmaz olur mu ?
: Ne kadardan satacağımız önemli ama şimdi patlamayalım ?
: Okuyucularımız için küçük bir not düşeyim, diğer tüm detayların optimum düzeyde işlediğini düşünerek yazıyorum 🙂 Okuyanlar lojistik nerede ey Arda Mendeş demesinler sonra 🙂
: Domino taşları gibi tüm olay. Bir başlangıç yapacağız ve arada boşluk bırakmadan tüm sırayı katmanları uygulayacağız.
: Bunu açıklaman güzel oldu. Okuyucularım çok dikkatlidir ?
: Ne kadar demişken, küçük bir kulak çınlatma da Leven Erden’e yapalım, yine sevgili hocam fiyatlandırma ile ilgili der ki; fiyatlandırma üzerine strateji kurmak, pantolon indirmeye benzer. Eğer düşük fiyat stratejisi kurarsan, bir daha pantolonu yukarı kaldıramaz ortada kalırsın.
: ??? Baya güzel bir sözmüş. Afilli cümleler listeme Leven Erden hocamızın bu sözünü alıyorum. Selamlar ✋
: Bir tanedir 🙂 (her anlamda ?)
: Güzel bir eğitim hayatın olmuş anlaşılan. Hocalarının çok afilli sözleri var. ?
: Yüksek lisansım çok keyifli geçti, afilli sözlerden ziyade, harika kafaları olan hocalarım oldu, ilham verdiler, yol gösterdiler 🙂
: İyi insanlardan eğitim almak güzel bir şanstır.
: Konumuza dönecek olursak t-shirt ne yapıyoruz şimdi ?
: Kesinlikle katılıyorum 🙂
: Yarın yan yana gelip detaylandıralım bu konuyu ?
: Tamamdır ??
: Dijital Zirve isimli bir seriye başladık. İlk konumuz da seninle pek alakalı ? Sence 2017’de SEO’nun altın kuralı nedir?
: Haha 🙂
: ??
: İlk okuyuşta kulağına ilginç gelebilir ancak SEO tarafını da teknik geliştirmeler ve düzenlemeleri bir kenarda bırakarak, pazarlama faaliyetleri içinde stratejik adımları olarak ele almayı seviyorum. Ben nereye gitmek istiyorsam, optimizasyon çalışmalarımı o yönde geliştirmeyi tercih ediyorum.
Yıl oldu 2017 yok mu cafcaflı bir cevabın diye soracak olursan, hala temelleri bile doğru atamadığımız anlar oluyor. Temelleri sağlam atalım, gerisi gelecektir.
Bir diğer yandan illa bir cevap isteyeceğini düşünerek, sene başında yüksek sesle konuşulan mobile first indexing ile ilgili bir bilgi paylaşayım.
Yıl oldu 2017 yok mu cafcaflı bir cevabın diye soracak olursan, hala temelleri bile doğru atamadığımız anlar oluyor. Temelleri sağlam atalım, gerisi gelecektir.
Bir diğer yandan illa bir cevap isteyeceğini düşünerek, sene başında yüksek sesle konuşulan mobile first indexing ile ilgili bir bilgi paylaşayım.
: Bu süre içinde medyada yer almak bu anlamda bir avantaj oldu, geçtiğimiz günlerde mobile first indexing için ilk sinyalleri aldık. Duyrulur 🙂
: Hım ilk defa Karga’da bu haber galiba
: ?
: Yakın çevremde sohbet esnasında söylediklerim olmuştu, yalan olmasın şimdi, gagalarsın sonra 🙂
: Aaa bak şimdi olmadı, kargaları toplayıp yanına geliyoruz hemen??
: Eyvah eyvah sıkıntı var ?
: Sıkıntı yok Arda Mendeş, senin yerin ayrı ?
: Aah teşekkür ederim 🙂
: ?
: Bir markanın dijital pazarlamacısı olmak nasıl bir duygu? İnsana nasıl hissettiriyor?
: Yaptığım işi seviyorum. Şöyle bir gerçek var, stres seviyem çok yüksek ve yeri geldiğinde ofiste sabahladığımız günler oluyor. Ek olarak medya tarafının gerekliliği sürekli tetikte olmak da gerekiyor. Bunları bir kenara koyunca, gün sonunda severek yapabildiğim sürece gayet keyifli oluyorum.
: Eee ne demiş atalarımız “Ekmek yemek için çiğnemek gerekiyor.” Her işin de kendine göre zorluğu var.
: ?
: Aynen öyle 🙂 Çok şükür bugünlere 🙂
: Hazır atalarımız demişken bayramda mesleğini sorduklarında ne cevap verdin? ??
: Şükür şükür, daha iyisi olsun inşallah senin adına.
: Bayramda bu soruya maruz kalmamak için aile büyüklerini telefonla arayarak bayramlarını tebrik ettim ??
: Şakası bir yana;
: Hahaha güzel taktikmiş ??
: Bir akşam takside sürücü abiye dijital pazarlamacıyım dedikten sonra, televizyon falan mı satıyorsun cevabını almıştım.
: O günden sonra daha temkinli davranıyorum ???
: Hahaha ???
: Nerde o eski televizyon satanlar bee Arda ??
: Hahaha ?
: Sen yine temkinli davran ne olur ne olmaz ?
: Peki markan için neler yapıyorsun?
: Demirören Medya, dijitale önem veren ve yatırım yapan bir kuruluş. Başka amiral gemilerimiz olmak üzere, gelen ve gelecek olan tüm projelerimiz için strateji aşamasından uygulama aşasına kadar destek olmaya gayret gösteriyorum. Tabii, tek kişilik dev kadro değilim, harika ekiplerle, harika insanlarla bu süreci yürütmeye gayret gösteriyoruz.
: Tabi bu işte sağlam bir ekibin olması da çok önemli.
: Fikirlerinin uyuşabildiği, devamlı olarak gelişen bir ekip kadar güzel bir şey olmasa gerek.
: Bunu genel olarak söylüyorum, aynı sayfada olunmadığı sürece, bir projede başarılı olunması zor. O yüzden kendimi şanslı hissediyorum 🙂
: Hocaların, çalıştığın insanlar sen baya baya şanslısın Arda Mendeş. Biraz bana da bulaştır. ?
: Aman nazar etme Kargacığım 🙂
: Etmiyorum etmiyorum ??
: Dijital bir kampanyanın başarılı sayılabilmesi için gerekli kriterler nelerdir?
: Biraz önce konuştuk ya hedef önemli dedim. Yerine göre daha fazla oturum yaratmak, yerine göre daha fazla yeni kullanıcıya erişebilmek, yerine göre belirlenmiş ROI tutturabilmek yerine göre kitlenle en güzel iletişimi kurabilmek 🙂 Uzaaaar gider bu böyle. Dedim ya beylik sözler etmekten çekinirim hep, hedefe göre başarı kriteri de değişken olabilir. Tabii temelde şirketi ayakta tutup, günümüz dinamiklerine uygun hale getirmek en önce düşünülmesi gereken, bence 🙂
: Peki Türkiye’de dijital pazarlama algısı ne durumda?
: Kargacığım hep sıkıştırıyorsun beni ama. Büyük konuşmaktan sakınıyorum dedikçe köşeye köşeye itiyorsun beni 🙂
Yapılan yatırımlar, rakamlar, girişimler ve gelişmeler hepimizin bildiği konular zaten. Gün geçtikçe gelişip, güzel işler yapmak ümidiyle günlerimizi geçiriyoruz hep beraber. En azından artık SEO yenir mi diye sorular gelmiyor, diyeyim sen anla 🙂
Yapılan yatırımlar, rakamlar, girişimler ve gelişmeler hepimizin bildiği konular zaten. Gün geçtikçe gelişip, güzel işler yapmak ümidiyle günlerimizi geçiriyoruz hep beraber. En azından artık SEO yenir mi diye sorular gelmiyor, diyeyim sen anla 🙂
: Ama Ardacığım sende büyük sözler et, mütevazı olma bu kadar. ? Paylaş bilgilerini bizimle.
: SEO yenilmiyor mu ya tuh tüm ümitlerim suya düştü ??
: Atalarımız ne güzel demişler değil mi? Büyük lokma ye büyük konuşma diye 🙂
: Kişisel bir görüşümü paylaşayım o halde;
: Evet, işte oldu. Bekliyorum?
: İnternet okur yazarlığımız arttıkça ve tüketici davranışlarını & ihtiyaçlarını daha iyi anladıkça, ki bence bazı markalarımız çok iyi anlıyor, bazılarımız anlamaya başladı, güzel işler güzel projeler gelmeye devam edecekler.
: Yine kişisel bir gözlem olarak, zamanlama da doğru olursa harika işleri beraber takip edeceğiz 🙂
: Yani güzel işler için daha zamanı var markaların diyebilir miyiz?
: Güzel işleri yapan markalarımız var. Yeri gelmişken söylemeden geçemeyeceğim, eski şirketim Modanisa, harika ötesi işler yapıyor senelerdir 🙂
Güzel işlerden ziyade ses getirecek işler için bence biraz daha zamana ihtiyaç var.
: Eminim senin parmağın vardır bu işte ?
: Estağfurullah 🙂
: Bir öneri sunabilir miyim?
: Ses getirecek işlere biraz daha zaman var diyoruz o zaman?
: Buyur dinliyorum Ardacığım ?
: Kendisi kabul eder mi bilmem ama az önce bahsettiğimiz büyümeyi ve strateji belirlemeyi bir de bence Modanisa genel müdürü Sami Güzel’den dinlemek gerek 🙂 Belki bir araya gelirsiniz günün birinde 🙂
: Belki gelmemize vesile olursun. Bir WhatsApp röportajı için aracı olursun bize ? olmaz mı?
: Ben çok sevinirim, hem bir araya getirmekten hem de Sami Güzel’den dinlemekten 🙂 Bugünü bitirelim, ben bir nabız yoklayayım 🙂
: Tamamdır güzel haberlerini bekliyorum o zaman ??
: Konuşmacı olarak etkinliklere katılıyorsun İnsanların sana ve dijitale ilgisi nasıl?
: Anlaştık ✌?
: Sorum arada kaynamasın, tekrar soruyorum. Konuşmacı olarak etkinliklere katılıyorsun İnsanların sana ve dijitale ilgisi nasıl?
: Özür dilerim, kaynamış valla. Genel olarak katılımcılar büyük ilgi gösteriyorlar. İlgiyi görmek harika. Ancak o ilgiye doğru orantılı cevap verebilmek de ayrı bir sorumluluk. Yükü omzumda çok ağır 🙂
: Bununla beraber, kitle harika bir ilgi gösteriyor olsa da, zaman zaman dijitaldeki faaliyetlerin sihirli olduğuna inandıklarını hissediyorum. Bir etkinliğe katıldım, bugünden sonra bu işe tamamen hakim olacağım gibi düşünceler olabiliyor zaman zaman.
: Beklentiyi doğru yönlendirip, farkındalığı yaratmak gerekiyor.
: Ben arada soru kaynatır mıyım hiç ?Sen o sorumluluğun altından güzel bir şekilde kalkıyorsundur.
: Umarım öyledir, bunu zaman ayırıp dinlemiş katılımcılara sormamız gerek 🙂
: Zaman çok hızlı akıyor ve değişiyor. Sen bu akıntıya çok güzel adapte oluyorsun.
: Katılımcılarda eminim çok memnundur senden. Bir gün kargaları alır bende gelirim konuşmana. Var mı yakınlarda bir konuşman?
: Ağustos ayında planlanmış bir 3 saatlik eğitimim var, beklerim seni ve arkadaşlarını 🙂
: Tamamdır ben arkadaşlara söyleyeyim şimdiden. ?
: Gelelim hızlı sorularımıza;
: Buyrunuz 🙂
: Kitap önerilerin neler?
: Remote ve Savaş Sanatı
: Remote, uzaktan çalışma kültürünü harika anlatıyor, belki yakın geleceğimiz değil ama uzun vadede geçiş olacağını düşünüyorum.
: Savaş sanatı da strateji için harika bir kaynak, en azından benim için.
: Güzel tavsiyeler okuyucularımız bu kitapları kaçırmayacaktır ?
: En sevdiğin renk hangisi?
: Mavi 🙂
: En sevdiğin şehri söyler misin?
: Lizbon ve İzmir
: En sevdiğin kelime, zor yerden geldi ?
: haha evet beklemediğim yerden geldi 🙂
: düşüneyim ?
: Hahaha cevabını alalım bakayım ?
: “eyvallah”
: Eyvallah o zaman ?
: ??
: En sevdiğin emoji?
: ??✌?
: Bu üçlü favoriler 🙂
: Üçünü de kullandın röportajda ?
: En sevdiğin sosyal mecra?
: Twitter
: Çocukken hayalindeki meslek neydi?
: Pilot olmak istiyordum, hatta pilot ceketim bile vardı ?
: Eee peki hiç denedin mi?
: Hayır, tam bir çocukluk hayali oldu. Geldi, güldürdü, geçti 🙂
: O kadar diyorsun. Hayırlısı buymuş demek. Ama gözün hep yükseklerdeymiş ??
: Huzurlu bir yaşama doğru evrilmeye gayret ediyorum diyelim 🙂
: O yüzden 30’da emekli olursam hiç şaşırma.
: Hadi öyle diyelim, seni kırmam bilirsin ?
: Yerleşirsem İzmir’e gelirsin ziyaretime 🙂
: Aman aman dur hemen ne emeklisi
: Ama böyle güzel teklifler sunarsan emekli ol derim ?
: Ahaha tamamdır anlaştık, ilk misafirlerden olacağına söz veriyorum
: Hahaha tamamdır o zaman, bende bol bol ceviz getiririm sana ?
: Bu aralar en sevdiğim soru ? Dijital Karga’da blog yazar mısın?
: Çok isterim, mümkün olduğunca. Ama öyle afilli yazılar bekleme. Bazen günlük olarak da kullanmak isteyebilirim 🙂
: Olur sen nasıl istersen, arada afilli yazılar yazarsın ama ?
: Denerim ?
: ??
: WhatsApp röportajını nasıl buldun?
: İlginç bir deneyim oldu, teşekkür ederim davet için. Ama itiraf etmeyelim ki beklediğimden uzun sürdü ? Yanımda arkadaşlarım bilgisayarı alıp kafama vuracaklar birazdan ??
: Hahaha ?? aman dikkat et
: Bir sorum daha var. En azından onu da sorayım ??
: Röportaj için önereceğin isimler var mı?
: Var var olmaz mı… Sami Güzel, Berkan Bağcı, Yiğit Konur, İlyas Teker, Uğur Eskici, Behlül Göktepe, Aykut Aslantaş, Gökhan Çakır
: Uzar gider daha 🙂
: Oh oh oh liste uzun ?
: Eminim tanıdığında, sohbet etmekten keyif alacaksın sen de. 🙂
: Sen öyle diyorsan kesinlikle güzel enerjili insanlardır. ?
: Arda Mendeş dijital dünyada başarılı işlerini her zaman takipteyim. Bol etkileşimli işlerin olsun. Cevizin bol olsun, beni de hiç unutma✋
: Seni unutmak ne mümkün, benden çok yaşayacağın da kesin 🙂 Çok teşekkürler güzel dileklerin için. Kendine dikkat et.
: Sende dikkat et arkadaşlarına dikkat ✋
: Ahaha, gözler üstümde. Müsaadenle ben kaçıyorum yavaştan 🙂
: Keyifli akşamlar olsun ?
: Ne demek müsaade senin, vakit ayırdığın için teşekkürler ☺
: Sana da keyifli akşamlar olsun
: Rica ederim ne demek, görüşmek üzere 🙂
: Görüşmek üzere ?