: Merhaba Ali Murat Kırık, sosyal medya ile ilgili konularda görüşlerine başvurulan en önemli isimlerden birisin. Benimle bir dijital sohbete ne dersin?
: Dijital Karga ile sohbete her zaman ayıracak vaktimiz vardır.
: Oooo özgüven depoluyorum şu an ? O zaman hızlıca sorulara geçiyorum.
: İletişim dijital medya ile dönüşümler yaşadı? Bu dönüşümü nasıl değerlendirebiliriz?
: Bu noktada iletişim tarihini irdelememiz gerekiyor. Bilindiği gibi iletişim mağara duvarlarına çizilen hiyeroglif resimler ile başlamıştır ve günümüzde yerini sözcüklere, jest ve mimiklere bırakmıştır.
: Evet, hele günümüzü düşünürsek. Emojiler, mesajlaşma uygulamaları, marka iletişimi derken hayatımızda yeni alışkanlıklar oluşmaya başladı.
: Dijital medya ile yaşanan dönüşüm ise mobil iletişim teknolojilerinin yaygınlaşmasını sağlamış ve mağara duvarlarına çizilen hiyeroglifler yerini emojilere bırakmıştır.
: Emoji kelimesindeki “E” görsel, “Moji” ise karakter anlamı taşıyor.
: Kargastik bir bilgi oldu okuyucularımız için ?
: Dolayısıyla duyguların ve düşüncelerin görsel karakterlerle aktarılması şeklinde ifade edebiliriz. Bugün mesajlarımızda, iletişim çalışmalarımızda emojiler olmazsa olmaz durumdadır. Kargastik bilgiler çok önemli. Emoji de koyalım. ?
: Bu yeni alışkanlıklar, markaların da dönüşümlerine neden oldu. Markalar da kampanyalarında emojilere yer vererek daha samimi bir anlayış oluşturma yoluna gittiler.
: Emojiler dünyasının en sık kullanıldığı yer şüphesiz mobil mesajlaşma uygulamaları. Mobil medya hakkında neler düşünüyorsun?
: Mobil medya markalar için de önemli bir alan.
: Evet mobil iletişim araçlarının yaygınlaşması ki bunların başında akıllı telefonlar ve tabletler geliyor; gerek markaların gerekse de kurum ve kuruluşların mobil destekli web sitesi oluşturmalarını sağlamıştır. Mobil destekli web siteleri ve mobil uygulamalar aracılığıyla kullanıcılar daha kolay bir şekilde web ortamına erişmiş, markaların kampanyalarından daha seri bir şekilde haberdar olabilmiştir. Özel uygulamalar aracılığıyla markalar satış kampanyaları gerçekleştirerek hedef kitleye yönelik daha başarılı ar-ge çalışmalarına imza atmışlardır. Günümüzde mobil iletişim cihazlarının kullanımı giderek artmaktadır. Google Analytics istatistikleri incelendiğinde ise web sitelerinin hemen hemen %80’lik bir hiti mobil medyadan gelmektedir. Bu durum mobil medyanın önemini gözler önüne sermektedir.
: Sosyal medyanın bu kadar ilgi görmesinin sebebi nedir?
: Mobil cihazların yaygınlaşmasının da büyük etkisi var tabii.
: Tam tersi de olabilir ?
: Sosyal medya hayatımızın merkezinde yer almaktadır. İletişim akışını hızlandıran Web 2.0 teknolojisi ile birlikte etkileşim olgusu ön plana çıkmış, alıcı kaynak kaynak da alıcı duruma gelmiştir. Sosyal medya herkes üretici duruma gelmiştir. Geleneksel medyada var olan içerik başkaları tarafından oluşturulurken burada içerik direk olarak bizler tarafından geliştirilmektedir. Mobil cihazlar sosyal medyayı desteklemekte ve iletişim akışını hızlandırmaktadır. Dolayısıyla bu etki açık bir şekilde kendisini hissettirmektedir.
: Karga teknik bilgiye bu kadar alışkın değil ?
: Okuyanlar için ufuk açıcı bir röportaj olacak ?
: İnsanlar sosyal medyayı nasıl kullanıyor? Ülkemizden nasıl bir sosyal medya dili var.
: Bu artık hayatın gerçekleri gerekirse ek açıklama yaparım ?
: Tüm açıklamalara açık ve hazırım ?
: Hayatın gerçekleri ile yakından ilgileniyorum ?
: İnsanlar sosyal medyayı prestij ve güç göstergesi olarak kullanıyor. Gerçek anlamı iletişimken artık herkes kendini ön plana çıkarmak için sosyal medyayı tercih ediyor. Türkiye’de de bu durum etkisini gösteriyor. Türkiye’de sosyal medya kullanımı oldukça yaygın durumdadır. Dünyanın ilk 5 ülkesi arasında yer almaktadır.
: Sosyal medya gerçek amacı dışında birçok riski beraberinde getiriyor. Sosyal medya aynı zamanda bir dezenformasyon aracı haline gelmiştir. Bu nedenle bilgi kirliliği de çoğunluktadır.
: Hayatımıza neler değişti sosyal medya ile? Bazı hastalıklardan bahsetmişsin.
: Akıllı telefonların ortaya çıkmasıyla birlikte bireyler internetin olduğu her noktadan sosyal paylaşım ağlarına erişebilir duruma geldiler. FOMO hastalığı bu zemin üzerinde hayat buldu. Bu hastalık kısaca sosyal medyada gelişmeleri kaçırma korkusu olarak değerlendirilmektedir. Sosyal medyadaki rekabet ortamı ve oyunların sürekli olarak kullanıcıları çevrimiçi olmaya teşvik etmesi FOMO’nun yaygınlaşmasını sağlayan en temel etmenlerden. Gelişmeleri kaçırma korkusu bireyleri kültürel açıdan da olumsuz yönde etkiliyor. Bunun yanında dijital bağımlılık da çağımızın en temel sorunlarından biridir. Dijital bağımlılık sosyal medya ve dijital oyunlarla yaygınlaşmıştır.
: Sosyal medya kullanırken yapılan en önemli hatalar nelerdir?
: Dönüşümle tanışanlar, içinde doğanlar var. Her biri için deneyim ortamı diyebilirim sosyal medya. Bu nedenle bolca hataya da açık desem yanlış olmaz.
: Hem kurumlar hem bireyler için ayrı ayrı değerlendirebiliriz.
: Sosyal medyanın adab-ı muaşeret kuralları bulunmaktadır. Bu kurallar genel geçerdir. Etik ve ahlak ilkelere dayanmaktadır. Büyük harfle yazmak yapılan en büyük hatalardandır. Bağırma anlamına gelmektedir. Ya da içeriklerin izinsiz şekilde kopyalanıp yapıştırılması büyük hatalardan biridir. Dijital yerliler ve dijital göçmenler adı verilen iki temel kavram vardır. Dijital göçmenler teknolojiyle sonradan tanışanlardır. Dijital yerliler ise teknolojinin göbeğinde doğanlardır. Bu nedenle kullanım konusunda büyük sorunlar yaşanmaktadır. Kurumların da kendine özgü sosyal medya kullanım tarzı bulunmaktadır. Bireyler için de bu durum söz konusudur.
: Bu soru buraya cuk oturacak o zaman ?
: Sosyal medya okuryazarlığı için ne gibi çalışmalar yapılmalı?
: Medya Okuryazarlığı; Yazılı ve yazılı olmayan, büyük çeşitlilik gösteren formatlardaki (gazete, kitap, dergi, televizyon, video, sinema, reklamlar, İnternet, cep telefonu v.s.) mesajlara ulaşma, bunları çözümleme, değerlendirme ve iletme yeteneği kazanabilmek olarak tanımlanmaktadır. Sosyal medya okuryazarlığı ise Facebook, Twitter, Instagram gibi ağların zararlı içeriklerine karşı kendimizi korumayla ilintilidir. Çünkü sosyal medya, dezenformasyon ve manipülasyon kaynağıdır aynı zamanda. Bu içeriklere karşı bilinçli olmak sosyal medya okuryazarlığı ile gerçekleşecektir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu konuya eğileceğine yürekten inanoyorum.
: Bakanlığa Kargadan çağrıda bulunalım. Tepkisiz kalmayacaklarını sanıyorum.
: Birçok farklı kitleye eğitim veriyorsun. Dijital yerliler ve dijital göçmenler arasındaki algı farklarından bahsedilir misin?
: Ben de inanıyorum. Dijital göçmen, analog teknoloji ortamında doğmuş, teknolojik kültür ile sonradan karşılaşmış ve ona ayak uydurmaya çalışan nesli aktarmaktadır. Dijital yerli ise teknoloji ile doğar doğmaz tanışan, internetin tabiri caizse kurdu olarak yetişen, bilgisayar ve teknolojilerini çok iyi bilen gruba verilen addır. Mobil iletişim araçları ise bu farkı kapatmak için birebir ilaçtır.
: Mobilin gücünü kullanalım. Kullanmayanları uyaralım. Kamu spotu olsun ?
: Günlük sosyal medya tüketimini öğrenebilir miyim?
: Soruların hedefi değişmeye başladı ?
: Kesinlikle ne oldu karga gak dedi ? Günlük sosyal medya tüketimini ülke bazında mı istiyorsun?
: Hayır. Senin günlük tüketimini merak ediyorum ?
: Varsa ülke bazında da alabilirim.
: Ben sosyal medyayı aktif kullanan bir insanım. Her sosyal paylaşım ağında hesabım bulunmaktadır. Günlük 3-4 saat kullandığımı söyleyebilirim. We Are Social Türkiye istatistiklerine baktığımızda; ülkemizdeki 79.14 milyonluk nüfusun, 46.3 milyonunun internete bağlandığını görüyoruz. İnternet kullanıcılarının 42 milyonu aktif olarak sosyal medyada yer alırken, bu kullanıcıların 36 milyonu ise sosyal medyaya mobil cihazlardan ulaşıyor. Türkiye’de en çok kullanılan sosyal medya platformlarına baktığımızda ilk sırada %32 ile Facebook’un yer aldığını görüyoruz. Facebook’u %24 ile WhatsApp, %20 ile Facebook Messenger, %17 ile Twitter, %16 ile Instagram takip ederken, sıralama Google+, Skype, Linkedin, Viber ve Vine ile devam ediyor.
: Türkiye genelinde en çok kullanılan mecra Facebook. Senin en sık kullandığın sosyal medya platformu hangisi?
: Veriler bilmeyenler için çok faydalı olacak ??
: Ben de Facebook’u yoğun şekilde kullanıyorum. Eski alışkanlık diyebiliriz. Alışkanlıkları bırakmak zordur kargacım. Ondan sonra Instagram’da oldukça aktifim. Görsellik sosyal medyayı zenginleştirdi. Instagram ve YouTube giderek hızlı bir ivme kazandı. 2020’ye doğru Facebook’un birinciliğini egale edeceğini düşünüyorum.
: Zuckerberg çalışıyor, savaşıyor ve rakiplerini egale ediyor bir bir. Bu mücadelesini nasıl yorumlarsın?
: Geçenlerde 10 yıllık hedeflerini bile açıklamıştı.
: Snapchat şu an oldukça yükselişte. Hikaye özelliği bilindiği gibi diğer ağlara geldi. Ben bu çabaları olumlu olarak görüyorum. Facebook’un her zaman önü açıktır. Özellikle oyun özelliği nedeniyle Facebook ivmesini giderek arttırmaktadır. Ancak Youtuberlık ve Instagram fotoğrafçılığı ile büyük rekabet yaşayacağı gerçektir.
: Youtuber önerileri varsa alalım.
: Sık takip ettiğin ve etmemizi önerdiğin.
: Özgün konulara değinen kanallar oldukça önem arz ediyor. Çünkü bunun maddi boyutu da bulunmaktadır. jj moriasi isimli kanal benim öğrencime aittir. Bu kanal oldukça özgün ve dijital sanatlar üzerine faydalı bilgiler sunmaktadır. Youtuber içeriğini bizzat kendi hazırlamalı ve After Effects gibi programlara hakim olmalıdır.
: Instagram için de tavsiyen var mı?
: Mecranın gönlü kalmasın ?
: Tabii onu da kırmayalım ? @birkare_fotograf özgün fotoğraflara yer vermektedir. Bizzat arkadaşın kendi çektiği fotoğraflardır. Fotoğraf bir sanattır. Ancak orada da amacı dışında kullanılan hesaplar bulunmaktadır. Sosyal medyada mahremiyete de önem vermek ve saygı göstermek gerekmektedir.
: Tavsiyeler için teşekkür ederiz ?
: En sevdiğin renk?
: Rica ederim ne demek ? Kırmızıyı çok severim. Dalga boyu en uzun olan renktir.
: Tam mavi hap mı kırmızı hap mı diyecektim ?
: Dalga boyunu biraz açabilir misin?
: Dalga boyu biraz mühendislik terimidir. Bir dalga örüntüsünün tekrarlanan birimleri arasındaki mesafedir. Yani bu sıklık ne kadar fazla ise o renk o kadar şiddetlidir. Bugün kırmızının çok dikkat çekmesi bu nedendendir.
: Görsel tasarım ve pazarlama uzmanları için önemli bir detay. Kargastik bir bilgi olarak not düşüyorum ?
: Tabloda görülen, verilen değerler aralıktır. Görüldüğü gibi kırmızı 700 nm’ye kadar çıkabilmektedir.
: Hımm bilgiyi doğru okumak önemli ?
: Kesinlikle ?
: Hemen konuyu değiştiriyorum. En sevdiğin şehir?
: İstanbul tabii ki. Doğma büyüme İstanbulluyum. İstanbul medeniyetler beşiğidir.
: Araştırma kitapların var. Kitap tavsiyeleri almazsam olmaz ?
: Bilim çok çok önem arzediyor. Ülkemizin dijital medya ve sosyal medyada gelişebilmesi için araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır. Ben de sosyal medya alanındaki bu açığı kapatmak için her yıl sosyal medya araştırmaları üzerine farklı akademisyenlerin makalelerini toplayarak okurlarla bilim dünyasıyla buluşturuyorum.
: Sosyal medya alanında önerebileceğin kitaplar var mı?
: Elbette kendi kitaplarımı başlangıçta öneriyorum. Bu konuda pek mütevazi olamayacağım. Doç. Dr. Ali Büyükaslan ile 3 cilt olarak çıkarmış olduğumuz “Sosyal Medya Araştırmaları” serisi oldukça önem arz ediyor. Bilimsel temelli kitapların önemine vurgu yapan bir insanım. Yoksa herkesin sosyal medya ile ilgili yazacak bir şeyleri vardır. Bunun dışında Korhan Mavnacıoğlu’nun Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Yönetimi isimli çalışması da yine oldukça ilgi duyduğum bir eserdir.
: Okuyalım okutalım ?
: Çocukken hangi mesleği seçmek isterdin?
: Çocukken hep gazeteci olmak istemişimdir. Yaşıtlarıma sorduğunda hepsi doktor ve avukat derken ben gazeteci olmak ve bir şeyler üretmek istiyorum derdim. Bu nedenle iletişim fakültesi okumak istedim. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi, Radyo TV Sinema Bölümü’nden birincilikle mezun oldum 2008 yılında.
: Kargastik hareket için tebrik ederim ??
: Çok kargastik bir hareket oldu. ??
: Değerli ve keyifli bir WhatsApp Röportajı oldu. Sosyal medyayı anlama ve anlatma çabalarıma katkısı büyük olacak bilgiler aldım.
: Kargastik cevapların için teşekkür ederim ?
: Özellikle son gelen cevap ?
: Eksik olmayın. Ben de hayatımda ilk defa bir karga ile sohbet gerçekleştirdim. Benim için de farklı bir deneyim oldu. Tüm Dijital Karga ekibine sevgiler sunuyor, başarılar diliyorum. ?
: WhatsApp Röportajı için ne düşünüyorsun, nasıl buldun? Diyecektim erkenden aldım yanıtı ve mutlu oldum.
: Röportaj yapmamı istediğin isimler var mı?
: İyi bir iletişimci leb demeden leblebiyi anlar. Elbette var. Yine bu alanda çalışan değerli bir akademisyen olan Medipol Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Korhan Mavnacıoğlu da çok kargastik bir röportaja imza atacaktır. Bunun dışında A TV’nin başarılı haber muhabiri ve sosyal medyayı aktif kullanan ismi Aysu Mola da kargastik bir deneyim sunacaktır. ?
: İyi bir iletişimci leb demeden leblebiyi anlar. Afilli cümleler defterime not ediyorum ?
: İsimler için teşekkür ederim. Tekrardan karşılaşmak üzere ?
: Umarım, teşekkürler. Tüm Dijital Karga okurlarına selamlar…?