Sosyal Medya Pazarlama Stratejisi Nasıl Oluşturulur?

sosyal-medya-pazarlama-stratejisi

  • Sizler için hazırladığımız bu kolay 8 adım ile sosyal medya pazarlama stratejinizi bir üst seviyeye çıkartabilirsiniz.

İçindekiler:

1. Adım: Markanın hedefleriyle uyumlu sosyal medya pazarlama hedefleri belirlemek

2. Adım: Hedef kitle hakkında yapılabilecek her şeyi öğrenmek

3. Adım: Rekabet hakkında araştırma yapmak

4. Adım: Sosyal medya denetimi yapmak

5. Adım: Hesap oluşturmak ve mevcut olan profilleri iyileştirmek

6. Adım: İlham veren kanallar bulmak

7. Adım: Sosyal medya içerik takvimi oluşturmak

8. Adım: Stratejiyi test etmek, değerlendirmek ve düzenlemek

1. Adım: Markanın hedefleriyle uyumlu sosyal medya pazarlama hedefleri belirlemek

Stratejiniz ne kadar spesifik olursa, o stratejiyi uygulamanızda o kadar etkili olur. Kendinizi başarıya hazırlamak için AKILCI hedefler belirleyin ve monitörlemelerinizi doğru dönüşümlerle gerçekleştirin.

AKILCI Hedefler Belirleyin

Sosyal medya pazarlama stratejisi oluşturmanın ilk adımı, hedeflerinizi ve adımlarınızı belirlemektir. Hedefler olmadan, başarınızı veya sosyal medya yatırım getirinizi ölçmenin başka bir yolu yoktur.

Hedeflerinizin her biri:

  • Özel,
  • Ölçülebilir,
  • Ulaşılabilir,
  • Uygun ve
  • Zamana bağlı olmalıdır.

Markanız için AKILCI bir hedefe örnek olarak, “Instagram kitlemizi haftada 50 yeni takipçi ile artırabiliriz.” örneği verilebilir.

AKILCI hedefler oluşturarak, ulaşılamaz idealler yerine işletmeniz için gerçek sonuçlar alabileceğiniz hedefleriniz olmuş olur.

Mantıklı Olan Dönüşümleri Monitörleyin

sosyal-medya-donusum

Retweet’ler ve beğeniler gibi dönüşümler ile övünmek eğlenceli ve monitörlemesi kolay olsa da markanız için gerçek değerlerini kanıtlamak zordur. Bunun yerine, gelen potansiyel müşterilere, web yönlendirmelerine ve dönüşüm oranlarına odaklanın.

Farklı mecralar için farklı hedef dönüşümlerini ve hatta her mecranın farklı kullanım şekillerini monitörlemek isteyebilirsiniz. Örneğin, marka bilinirliğini artırmak için ücretli reklamları kullanabilirsiniz, ancak organik sosyal paylaşımlar için edinimi ve etkileşimi ölçmelisiniz.

Sosyal medya hedeflerinizi genel pazarlama stratejinizle uyumlu hale getirdiğinizden emin olun. Bu, işinizin değerini göstermenize ve yatırım almanızı kolaylaştıracaktır.

En az üç sosyal medya hedefi yazarak sosyal medya pazarlama planınızı geliştirmeye başlayın.

2. Adım: Hedef kitle hakkında yapılabilecek her şeyi öğrenmek

Sosyal medyaya gözünüzü ve kulağınızı kapayarak bakıyorsanız, marka stratejinizi sağlam temellere dayandırmadan oluşturuyorsunuz demektir ve çevrimiçi olarak sizin veya sektörünüz hakkında, aktif olarak konuşan gerçek kişilerden eyleme geçirilebilir bilgiler öğrenme fırsatını kaçırıyorsunuz.

Peki kitlenizi ve onların ihtiyaçlarını anlamaya ve dinlemeye nasıl başlayacaksınız?

Hedef Kitle Profilleri Oluşturmak

hedef-kitle-sosyal-medya

Kitlenizin kim olduğunu ve sosyal medyada ne görmek istediklerini bilmek, onların beğenecekleri, yorum yapacakları ve paylaşacakları içerikler oluşturmaya başlamanın anahtarıdır. Bu bilgi aynı zamanda, sosyal medya hayranlarınızı işletmeniz için potansiyel müşterilere nasıl dönüştürebileceğinize dair planlama için de çok önemlidir.

Hedef kitle profilleri oluşturmayı deneyin. Örneğin, perakende satış yapan bir marka kitlesinin demografik özelliklerine, satın alma motivasyonlarına, yaygın satın alma nedenlerine ve her bir müşteri türünün duygusal ihtiyaçlarına göre farklı profiller oluşturabilir.

Profiller pazarlama taktiklerinizi geliştirecektir. Örneğin, gelir düzeyi yüksek olan kişiler Facebook reklamlarına istediğiniz şekilde yanıt vermeyebilir. Ancak, yeni bir giyim ürünü için özel bir etkinlik düzenlediğiniz ve bunun tanıtımını yaptığınız Facebook reklamlarına yanıt verebilirler. Bu profiller ile, müşterilerinizin gerçek isteklerini anlayan ve onların motivasyonlarıyla konuşan kampanyalar oluşturmak için ihtiyaç duyduğunuz bilgilere sahip olursunuz.

Gerçek Dünya Verileri Toplayın

Varsayımlarda bulunmanıza gerek yok. Sosyal medya analizleri, takipçilerinizin kim olduğu, nerede yaşadıkları, hangi dilleri konuştukları ve markanızla sosyal medyada nasıl etkileşime girdikleri hakkında bir ton değerli bilgi de sağlayabilir.

Bu bilgiler, stratejinizi özelleştirmeye ve sosyal reklamlarınızı daha iyi hedeflemenize olanak tanır.

Hindistan’daki otomatik çekçekler için Uber benzeri bir hizmet olan Jugnoo, diğer müşterileri bu hizmete yönlendiren kullanıcılarının yüzde 90’ının 18 ila 34 yaş arasında olduğunu ve bu grubun yüzde 65’inin Android kullandığını öğrenmek için Facebook Analytics’i kullandı. Bu bilgileri reklamlarını hedeflemek için kullandılar ve bu da yönlendirme başına yüzde 40 daha düşük maliyetle sonuçlandı.

3. Adım: Rekabet hakkında araştırma yapmak

sosyal-medya-rekabet

Muhtemelen rakipleriniz çoktan sosyal medya kullanmaya başlamışlardır. Bu da onların ne yaptıkları hakkında bilgi sahibi olmanızı kolaylaştıracaktır.

Rekabet Analizi Yapın

Rekabet analizi yapmak, rakiplerinizin kim olduğunu ve neyi iyi yaptıklarını (ya da kötü yaptıklarını) anlamanıza olanak tanır. İşletmenizin bulunduğu sektörde müşteriler tarafından nelerin beklendiğini bu şekilde öğreneceksiniz ve bu da sosyal medya hedeflerinizi belirlemenize yardımcı olacak.

Bu analiz aynı zamanda fırsatları tespit etmenize de yardımcı olacaktır. Örneğin, rakiplerinizden biri Facebook’a hâkim, ancak Twitter veya Instagram’da çok etkin değil. Bu yüzden kitlenizin yetersiz hizmet aldığı alanlara odaklanmak isteyebilirsiniz.

Sosyal Medya Dinlemeleri Yapın

Rakiplerinizin profillerini ve sektörün önemli anahtar kelimelerini monitörlerken, rakiplerin sosyal hesaplarını kullanma biçiminde stratejik değişiklikler görebilirsiniz. Veya müşterileri harekete geçiren bir kampanyaya denk gelebilirsiniz.

Sosyal medyayı dinlemek, rekabeti ve rekabetçileri takip etmenin başka bir yoludur.

Bu bilgileri dikkate alın ve kendi hedefleriniz ve planlarınızda değerlendirmek için kullanın.

4. Adım: Sosyal medya denetimi yapmak

Sosyal medya denetimi yapmak, mevcut sosyal medya kullanımınızın sizin için ne kadar işe yaradığını değerlendirmenize yardımcı olur.

Şu Ana Kadar Yaptıklarınızı Değerlendirin

Analizler çıkartan sosyal medya araçları kullanıyorsanız, ne başardığınıza geri dönüp bakmanız gerekir. Kendinize aşağıdaki soruları sorun:

  • İşe yarayan şey ne?
  • İşe yaramayan şey ne?
  • Sosyal medyada sizinle kim iletişim kuruyor?
  • Hedef kitleniz hangi sosyal mecraları kullanıyor?
  • Sosyal medyadaki varlığınız rakiplerinizle kıyaslandığında hangi seviyede?

Bu soruları cevapladıktan sonra tüm bilgileri tek bir yerde toplayın. Bu sayede dönüşümlerinizi nasıl iyileştireceğinizi planlamak için iyi bir başlangıç ​​noktasına sahip olacaksınız.

Yaptığınız denetim, sosyal medya hesaplarınızın her birinin hangi amaca hizmet ettiğini net bir şekilde göstermelidir. Bir hesabın amacı net değilse, onu kullanmaya devam etmenin mantıklı olup olmadığını düşünün.

Karar vermenize yardımcı olması için kendinize aşağıdaki soruları sorun:

  • Hedef kitleniz burada mı?
  • Eğer öyleyse, bu platformu nasıl kullanıyorlar?
  • Bu hesabı ticari hedeflerinize ulaşmaya yardımcı olmak için kullanabilir misiniz?

Bu soruları sormak, sosyal mecralardaki varlığınızı genişletirken sosyal medya stratejinizin işe yararlığını takip etmenize yardımcı olacaktır.

Sahte Hesap Araması Yapın

Denetim sırasında, işletme adınızı veya ürün adlarınızı (yani sizin ve işletmenizin sahibi olmadığınız hesaplar) kullanan sahte hesaplar keşfedebilirsiniz.

Bu taklitçi hesaplar markanıza zarar verebilir (sizin sayfanızı takip etmesi gereken takipçilerden bahsetmiyoruz), bu nedenle bunları yetkililere bildirmeyi unutmayın. Takipçilerinizin gerçek sizle iletişime geçtiklerini bilmelerini sağlamak için sosyal hesaplarınızı doğrulatmak isteyebilirsiniz.

5. Adım: Hesap oluşturmak ve mevcut olan profilleri iyileştirmek

Hangi ağlara odaklanacağınıza karar verin ve ardından hesaplarınızı ayarlayın ve optimize edin.

Hangi Ağların (Nasıl) Kullanılacağını Belirleyin

Hangi sosyal kanalları kullanacağınıza karar verirken, her bir ağ için stratejinizi de belirlemeniz gerekir. Örneğin, müşteri hizmetleri için Twitter’ı, müşteri kazanımı için Facebook’u ve mevcut müşterileri çekmek için Instagram’ı kullanabilirsiniz.

Her sosyal mecra için farklı misyonlar oluşturmak iyi bir egzersiz olacaktır. Bu tek cümlelik misyonlar, sosyal ağlardaki her hesap için özel bir hedefe odaklanmanıza yardımcı olacaktır.

Örneğin, aşağıdakilere karar verebilirsiniz:

  • Facebook, reklam vererek yeni müşteriler edinmek için en iyi kanaldır.
  • Instagram, mevcut müşterilerle marka yakınlığı oluşturacağınız yerdir.
  • Twitter, basın ve sektördeki influencerlarla iletişime geçtiğiniz yerdir.
  • LinkedIn, mevcut çalışanlarla bağlantı kurduğunuz ve yeni insanlar keşfettiğiniz yerdir.
  • YouTube, mevcut müşterileri eğitim ve yardım videosu gibi içeriklerle desteklediğin yerdir.
  • Snapchat, genç tüketicilerle marka bilinirliği oluşturmak amacıyla içerik servis edilen yerdir.

Belirli bir sosyal ağ için sağlam bir misyon oluşturamıyorsanız, bu ağın harcayacağınız efora değip değmediğini yeniden düşünmelisiniz.

Hesaplarınızı Oluşturun (Ve Optimize Edin)

Hangi ağlara odaklanacağınıza karar verdikten sonra, profillerinizi oluşturma veya mevcut profillerinizi stratejik planınızla uyumlu olacak şekilde geliştirme zamanı.

Genel olarak, tüm profil bilgilerini doldurduğunuzdan, kullanıcıların işletmenizi aramak için kullanacakları anahtar kelimeler kullandığınızdan ve her mecra için doğru boyutta olan görselleri kullandığınızdan emin olun.

6. Adım: İlham veren kanallar bulmak

ilham-sosyal-medya

Markanızın farklı ve benzersiz olması önemli olmakla birlikte, yine de sosyal medyada harika olan diğer profillerden ilham alabilirsiniz.

Sosyal Medya Başarı Öyküleri

Tüm sosyal medyalar, markaların araçlarını nasıl etkili bir şekilde kullandıklarını vurgulayan başarı öykülerine sahiptir. Bunları genellikle sosyal medyanın web sitesindeki işletme bölümünde bulabilirsiniz. (Örneğin, Facebook iş başarısı hikayelerine bir göz atın.) Bu çalışmalar, her sosyal medya için kendi hedeflerinize uygulayabileceğiniz değerli bilgiler sunar.

Ödül Kazanmış Hesaplar ve Kampanyalar

Sosyal medyadaki hesaplarını en başarılı şekilde yöneten marka örnekleri için Facebook Ödülleri veya Shorty Ödülleri kazananlarını kontrol edin.

7. Adım: Sosyal medya içerik takvimi oluşturmak

sosyal-medya-takvim

Paylaştığınız içeriklerin harika olması elbette önemlidir, ancak içerikten maksimum etkiyi elde etmek için paylaşacağınız zaman için bir plan/takvim oluşturmak da aynı derecede önemlidir.

Sosyal medya içerik takviminizin, kitlenizle etkileşime girerek geçireceğiniz süreyi de hesaba katması gerekir (ancak spontane etkileşim için de zaman ayırmanız gerekiyor).

Bir Paylaşım Takvimi Oluşturun

Sosyal medya içerik takviminiz, her mecrada hangi içerik türlerini ne zaman yayınlayacağınızın listelediği bir takvimdir. Resimler ve bağlantı paylaşımından blog yayınlarına ve videolara kadar tüm sosyal medya etkinliklerinizi planlamak için mükemmel bir yerdir.

Takviminiz, paylaşımlarınızın uygun aralıklarla yerleştirilmesini ve en uygun zamanda yayınlanmasını sağlar. Hem günlük paylaşımlarınızı hem de sosyal medya kampanyalarına ilişkin içeriklerinizi içermelidir.

İçerik Akışınızı Çeşitlendirin

İçerik takviminizi, her sosyal medya profili için önceden atadığınız misyon doğrultusunda oluşturulduğunuzdan emin olun, böylece paylaştığınız her içerik marka hedeflerinizi destekleyecektir. Örneğin, aşağıdaki kararları içerikleri oluştururken verebilirsiniz:

  • İçeriğin yüzde 50’si internet siteme trafik çekecek
  • İçeriğin yüzde 25’i diğer kaynaklardan seçilecek
  • İçeriğin yüzde 20’si kurumsal hedeflerimizi destekleyecektir (satış, potansiyel müşteri vb.)
  • İçeriğin yüzde 5’i çalışanlarımız ve şirketimiz hakkında olacak

Bu tarz farklı paylaşım türleri ile içerik takviminizi oluşturmak, planladığınız oranı korumanıza da yardımcı olur. Sıfırdan başlıyorsanız ve hangi tür içerik yayınlayacağınızdan emin değilseniz, 80-20 kuralını deneyin:

  • Gönderilerinizin yüzde 80’i kitlenizi bilgilendirmeli, eğitmeli veya eğlendirmelidir
  • Yüzde 20’si doğrudan markanızı tanıtabilir

Üçte ikilik sosyal medya kuralını da deneyebilirsiniz:

  • Sosyal medya içeriğinizin üçte biri işletmenizi tanıtabilir, takipçileri müşterilere dönüştürebilir ve kâr sağlamanıza yardımcı olabilir
  • Sosyal medya içeriğinizin üçte biri, sektörünüzdeki veya sizin gibi düşünen işletmelerin düşünce liderlerinden fikir ve hikayeler paylaşabilir
  • Sosyal medya içeriğinizin üçte biri ise kitlenizden etkileşimler alabileceğiniz içerikler olabilir

Takviminizi oluşturduktan sonra, paylaşımlarınızı gün-gün yapmak yerine önceden planlama yapacağınız araçlar kullanabilirsiniz. Bu, gönderilerinizde kullandığınız dili ve içeriğin biçimini, acele bir şekilde hazırlamak yerine içeriğe odaklanmanıza olanak sağlar.

8. Adım: Stratejiyi test etmek, değerlendirmek ve düzenlemek

strateji-degerlendirme

Sosyal medya stratejiniz, işletmeniz için son derece önemli bir belgedir ve ilk denemenizde tam olarak neleri doğru yapacağınızı bilemezsiniz.

Planınızı uygulamaya başladığınızda ve sonuçlarınızı izledikçe, bazı stratejilerin beklediğiniz gibi sonuçlanmadığını, bazılarının ise beklenenden daha iyi geri dönüşler verdiğini görebilirsiniz.

Verilerinizi İzleyin

Her sosyal mecrada bulunan analiz araçlarını kullanmaya ek olarak, ziyaretçileri web sitenizde nereleri gezdiğini görmenize olanak sağlayan 3. Parti uygulamalar kullanın, böylece hangi paylaşımların web sitenize en fazla trafiği çektiğini tam olarak görebilirsiniz.

Değerlendirin, Test Edin ve Tekrar Yapın

Veriler gelmeye başladığında, stratejinizi düzenli olarak değerlendirin. Bu bilgileri farklı paylaşımları, kampanyaları ve stratejileri birbirine karşı test etmek için de kullanabilirsiniz. Sürekli testler yaparak, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını anlayacak böylece stratejinizi anlık olarak düzenleyebileceksiniz.

Anketler de stratejinizin ne kadar iyi çalıştığını bulmak için harika bir yol olabilir. Sosyal medya takipçilerinize, e-posta listenize ve web sitesi ziyaretçilerinize ihtiyaç ve beklentilerini sosyal medyada karşılayıp karşılamadığınızı sorun. Hatta hangi tür içerikleri daha fazla görmek istediklerini, hangi türleri ise görmek istemediklerini sorabilirsiniz.

Sosyal medyada her şey hızla değişiyor. Yeni mecralar ortaya çıkarken, diğerleri önemli demografik değişimler yaşayabiliyor. İşletmeniz de değişim dönemlerinden geçecektir. Tüm bunlar, sosyal medya stratejinizin düzenli olarak incelemeniz, gerektiğinde ise güncellemeniz gereken bir şey olduğunu gösterir. Değişiklik yapmaktan korkmayın.

Sosyal medya stratejinizi güncellediğinizde, sosyal medya ekibinizdeki herkesin bu güncellemeden haberdar olmasına özen gösterin.

İlginizi Çekebilir

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Fill out this field
Fill out this field
Lütfen geçerli bir e-posta adresi yazın.
You need to agree with the terms to proceed

Sonraki yazı
Daha İyi Bir Müşteri Deneyimi Oluşturma ve Satışlarınızı Artırmanın 5 Yolu
Önceki yazı
Başarılı Bir Podcast Serisi Başlatmak için 7 İpucu