Sosyal medya ile geçiş yaptığımız diyaloglu içerikler müşterilerin deneyimlerinin özellikle olumsuz olanların hızlı bir şekilde yayılmasını sağlıyor. İletişim formları değişirken müşteri ilişkilerinin ve yönetiminin aynı kalması pek mümkün değil. İnsanlar gittikleri restoran ve kafeleri kendi ürettikleri içeriklerle sosyal medya hesaplarına taşıyorlar. Profesyonel olmasa dahi yayınlanan bir blog yazısı bile kısa sürede geniş kitlelere ulaşabiliyorlar.
Restoranlar ve kafeler için doğru stratejiyle yönetildiğinde harika sonuçlar verebilen sosyal medya işletmeleri kaosa da sürükleyebilir. Dijitalin gücü iletişiminize yansısın istiyorsanız sizin için değerli tavsiyelerimiz var.
Restoranlar ve Kafeler İçin Sosyal Medya Tavsiyeleri
1. İştah Açıcı Görseller
Her müşteri gerçekten iştah açıcı bir şeyler yemek ister. Yiyeceği şeyi de önceden görmek ister. Hatta YemekSepeti menülerinde görsel çıkmadığı zaman küfür edenine şahit oldum. YemekSepeti imajı bile kurtarmıyor. Menülerin içerisinde yer alan görsellerin sadece görsel olmadığını anlatın. Instagram üzerinden günlük paylaşım yaparak ilgi toplayabilirsiniz.
Özellikle yüksek kalitede çekilmiş olan görseller hem viral bir paylaşım olma yolunda hızla ilerliyor hem de lezzetli görünen yiyecek ve içecekler insanların aklına kurt düşürüyor. Bireysel kullanıcıların yine tırnak içinde belirtiyorum “işin cılkını çıkaranlar” yemek fotoğrafı paylaşması pek hoş karşılanmazken cafelerde bu tip paylaşımlar sevimli geliyor.
2. Yoğunluklu Olarak Alışveriş Sitelerinde Yer alın
En basit örneği Yemeksepeti’dir. Bugün YemekSepeti üzerinden sayısız sipariş veriliyor, bu mecra içerisinde sizin de yer almanız sosyal medyanın nimetlerinden tamamen zirve oranında faydalanmanıza yardımcı oluyor. Üstelik bu yalnızca ilk ve en önemli örnektir. Bunun yanı sıra daha başka faydalanabileceğiniz yine birçok alışveriş sitesi mevcut. Bu alışveriş sitelerinde bulunarak paket servis hacminizi arttırarak dükkanınız boş kalsa bile insanların sizin yiyeceklerinizi yemesini sağlayabilirsiniz.
3. Yelp’de Yer Alın
Yelp’i yukarıdaki başlıklardan daha ayrı bir şekilde veriyor olmamızın en büyük nedeni daha evrensel bir boyuta sahip olmasıdır. İstanbul’da yer alan bir pide restoranına dahi bugün Yelp sayesinde bir ziyaretçi uğrayabiliyor. Kısacası Yelp biraz daha uluslararası ortama tanınmanıza yardımcı oluyor. Yelp’de sizin işletmeniz için herhangi bir yönetici hesabı açılmamış olsa bile işletmeniz hakkında kullanıcılar yorum yazabiliyor. Bu nedenle buraları boşta bırakmamak ve kontrolü ele almak son derece faydalı olabiliyor.
4. Google+ Hesabı Edinin
Google+ hala birçok kullanıcı için hayalet kasaba imajına sahip olabilir yine de gerçek olan bir şey varsa o da Google altyapısı kullanıyor olması ve dolayısıyla aramalarda sizi daha şanslı kabul ediyor olmasıdır. Google+ hesabınız ile işletmenizi ilişkilendirdiğiniz zaman arama sonuçlarında işletme olarak yer almak çok daha kolay bir hal alacaktır. Böylece insanlar sizin işletmenize ulaşmak istediğinde ya da sizi yorumlamak istediğinde arama motorları yardımı ile size çok daha kısa bir süre içerisinde ulaşabilecekler. Bu sizce de gerçekten büyük bir avantaj değil midir?
5- Coğrafi Konumlu Reklamlar Dostunuzdur!
Reklamın iyisi kötüsü olmaz fakat herkes kaliteli reklamlar ile daha çok müşteriyi işletmesine kazandırma peşindedir. Siz de bunlardan biriyseniz Google Adsense, Facebook ve Twitter gibi birçok sosyal reklam hizmeti sunan firmalar ile coğrafi konum tabanlı reklamlar verebilirsiniz. İlk başta küçük deneme bütçeleri ayıracağınız bu iş daha sonradan işletmenize müşteri kazandırmanız için en temel ihtiyaçlarınızdan biri haline dönüşecektir. Ayrıca coğrafi konuma bağlı olarak verilen reklamlara geri dönüş daima daha yüksektir. Böylece sadece internet reklamları sayesinde bile ihtiyacınız olan müşterileri işletmenize kazandırabilirsiniz.
6- Insta-Ham’cılardan Olun
Instagram hesabınızın gerçekten kuvvetli olması gerekir. Diğer birçok sosyal ağ ve sosyal mecraya göre Instagram daha çok müşterinin dikkatine nail olabileceğiniz bir sosyal platformdur. Hesabınız üzerinden markanızı, en çok sevilen ve sipariş edilen seçeneklerinizi hatta siparişlerin hazırlanma aşamasına dair bile görselleri Instagram üzerinden sunarak insanların sizi daha iyi tanımasına yardımcı olabilirsiniz.
Bu görselleri geliştirmek sadece sizin elinizde! Tabii bir de Hashtag’leri unutmamak gerekiyor. Doğru ve kaliteli hashtagleri kullandığınız taktirde daha çok kişinin size ulaşmasına yardımcı
olabilirsiniz. Günün belli saatlerinde işletmenizin içerisinden görseller alıp, bu görselleri Instagram hesabınıza yüklemekte yine müşterilerinizin sizin hesabınızı takip etmesinde olumlu bir role sahip olacaktır. Kim bir restoranın böyle bir karesinde yer almaktan mutluluk duymaz ki? Bir cafe veya restoran işletiyorsanız kesinlikle Instagram’dan öğrenecek ve gösterecek çok şeyiniz var demektir.
7- E-Posta Bülteni Oluşturun
Sosyal medya hemen herkesi çeken bir şey olmayabilir fakat elektronik postalar gerçekten de hemen herkesi çeken bir özellik olabilir. İstanbul’da bir kafe mail listelerine abone olan her kullanıcıya işletmeden bir çay ikram ediyordu. Bunun sayesinde çok kısa bir sürede harika ve tamamen müşterilerinden oluşan kaliteli bir mail listesine sahip olmuştu.
Elbette insanlara her gün yeni mailler göndermeniz bir süre sonra çayınızın boşa gitmesine neden olabilir. Oysa bu mail listesine aylık veya haftalık aralıklar ile mailler gönderirseniz bu çok daha eğlenceli bir hal alacaktır. Böylece özel organizasyonlarınızdan da hemen herkesi çok daha kolay bir şekilde haberdar edebilme şansına sahip olacaksınız.
8- Müşterilerinizi Paylaşım Yapmaya Teşvik Edin
Müşterilerinizin en sevdikleri yemek veya içeceğinizi paylaşmasını istemek gibi bazı spesifik yöntemler ile insanları işletmeniz ile ilgili paylaşımlar meydana getirmeye davet edebilirsiniz. Bunu özellikle insanlara bir alışkanlığa dönüştürdüğünüzde siz hesaplarınız üzerinden çok az içerik oluştursanız bile onların oluşturdukları kullanıcı bazlı içerik size yetecektir. Hem unutmayın, sizin içerikleriniz müşteriler ve hashtag takibi sırasında görülecekken onların yaptıkları paylaşımlar onları takip eden kişiler tarafından da görülecektir.
Bunun ne kadar büyük bir zincir olduğunun farkında mısınız? Birçok işletme bu tür şeyleri vakit kaybı olarak görür veya algılar. Oysa sosyal medya pazarlaması ile müşterilerinizin sayısını kısa sürede iki katına çıkartabilmek mümkündür.
9- Yaptıklarınızı Gösterin
Sadece müşteri odaklı düşünmeyin ve sosyal hesaplar üzerinden işin içerisine biraz da marka değeri yüklemeye çalışın. En iyi yaptığınız servisleri ve işçilerinizin günlük iş hallerini sosyal hesaplarınız aracılığı ile ulaştırmaktan çekinmeyin. Bu sizin hem marka değerinizi yansıtmaya yardımcı olacak hem de aynı zamanda samimi bir ortam oluşturmanıza yardımcı olacak. Sürekli güler yüzlü servis elemanlarına sahip olan bir işletmenin diğerlerinin karşısında daha büyük bir şansa sahip olduğundan sanırım söz etmeye bile gerek yoktur.
10- Sosyal Medya Durumunuzu Takip Edin
Günümüzün gerçeği sosyal medya olmasına karşın ve insanların restoran ile cafe gibi ortamlarda büyük oranda sosyal medya ile ilgileniyor olmasına karşın hala işletmecilerin sosyal medyaya gerekli değeri vermiyor olması sizce nasıl tanımlanabilir?
Sosyal medya müşterilerinizin mutlu edilmesi, müşterilerinizin sayısının arttırılması gibi birçok konuda size yardımcı olabilecek etkili bir silahtır. Tabii bu silahı ne derecede kullanacağınızı bilmek ise tamamen size kalmış demektir. Gerçekten onunla işletmenizi diğerlerinden farklı kılmak mı istiyorsunuz? O halde düzenli olarak sosyal istatistiklerinizi takip edin ve kendinize hep “Daha fazla etkileşim için ne yapabilirim?” sorunu sorun.
Bu soruya birçok yaratıcı cevap üretebilirsiniz. Üretmiş olduğunuz her bir yaratıcı cevap ile birlikte sosyal medya değerinizin ne kadar arttığına veya düştüğüne bakarak durum analizi yapabilir ve daha iyi bir sosyal medya pazarlaması için kendinizi ve işletmenizi hazır hale getirebilirsiniz.
11- Gerçek olun, robot değil.
Sizin etkiletlendiğiniz veya adınızın geçmiş olduğu paylaşımları düzenli olarak takip etmeye çalışın. Bu paylaşımlar sizin neyi doğru ve neyi yanlış yaptığınız konusunda fikir sahibi olmanız, en doğal geri dönütleri elde etmeniz için büyük bir nimettir. Gerektiği yerde takipçileriniz veya müşterileriniz ile irtibat kurun. Böylece sosyal medya hesabınızın robot değil gerçekten birileri tarafından yönetildiğini insanlar görecek ve paylaşımlarında size daha çok yer verecektir.
12- Google Alerts’i kullanın
Sadece sosyal ağlar üzerinde değil sizin adınız aynı zamanda sosyal medyanın herhangi bir kanalı üzerinde de geçebilir. Bunların tümünden haberdar olmak ve diğer kişilerle etkileşime geçmek için ise Google’ın alarm servisi olan Google Alerts’i kullanmanız gerekiyor.
Google Alerts son derece basit yapıya sahip olan bir alarm mekanizmasından ibarettir. Bu mekanizmanın da yardımı ile birlikte sizin adınızın her geçtiği internet sayfasından anında haberdar olabilirsiniz.
13- Bir blog oluşturun
Kafe ve restoranların büyük bir bölümü blog işini atlıyor olsa da hiç örneği yok denemeyiz. Özellikle global alanda hizmet veren restoranların bloglarını hemen herkesin okuyası geliyor. Çünkü gerçekten ilgi çekici noktalara değiniliyor ve müşterilerin blog okumasını daha eğlenceli hale getiriyor. Ayrıca blog tutmanız web sitenizin arama sorguları sonuçlarında çok daha yukarıdaki yer almasına da yardımcı olacak en önemli adımlardan biridir. Korkmayın, bu bir iş bloğu olacak bu nedenle normal bloglar gibi sürekli olarak içerik eklemek içi kendinizi kasmanıza gerek yok. Vaktiniz yoksa isterseniz ayda bir blog yazısı hazırlayın fakat hazırladığınız yazının gerçekten okuyucuların dikkatini çekecek türden kaliteli bir yazı olmasını sağlayın.
14- Yemek Bloggerlarını Davet Edin
Bir blog oluşturma fikri oldukça hoş olabilir fakat ilk zamanlarda kesinlikle ziyaretçisinin çok az olacağı da aşikardır. Elbette bu ziyaretçi oranının ne kadar artacağını veya ne kadar düşeceğini tahin etmek çoğu zaman sizin elinizde olacaktır. Bir restoran veya cafe için en iyi seçeneklerden biri de ünlü ve tanınmış popüler bloggerları yerinize davet etmekten geçiyor.
İşletmeniz içerisinde ağırlayacağınız blogcuların sayısı ne kadar fazla olursa sizin için de o kadar çok yazı yazılacak ve incelemeleriniz yapılacak demektir. Bu da meraklı gözlerin bir anda üstünüze çevrilmesi, potansiyel müşterilerin sizi ziyaret etmesi ve SEO’da daha kolay yükseliş demektir.
15- Arama Motorunda İsminizle Çıktığınızdan Emin Olun
Cafe ve restoran gibi yerler isimleri ile marka olma yolunda yürürler bu nedenle arama motorlarına işletmenizin adı yazıldığında ilk sırada siz olduğunuzdan emin olun. Böylece adres, iletişim bilgisi gibi bilgilere ihtiyaç duyan müşteriler çok daha kolay bir şekilde sizin web sitenize ulaşılabilecek hale gelecek demektir.
16- Hedef Kitlenize Yönelik Çalışmalar Gerçekleştirin
Her işletmenin mutlaka kendince bazı önemli çalışmaları vardır. Gerçekten çok sağlıklı yemekler yapan tarafta mı yer alıyorsunuz, yoksa sadece dolu dolu bardaklarda bira içmek isteyenlere mi hitap ediyorsunuz? Şayet bunun gibi özel bir alanınız varsa bunu konuşturmanız gerekiyor. Bunun için de yapacağınız her türlü çalışma öncesinde hedef analizi ve hedef belirlemesi gibi aşamaları tamamlamanız gerekiyor
17- Doğru Zamanda Tweet Atın!
Kahvaltı tabakları ile ünlü olmak isteyen bir yerseniz akşamın son saatlerini ve sabahın ilk saatlerini daha etkili şekilde değerlendirmeniz gerekir. Bu zaman dilimleri içerisinde insanlar aç olacak veya aç olmaya daha fazla meyilli olacaktır. Bunun gibi benzer zaman aralıkları içerisinden size hangisinin en uygun olduğunu belirleyin ve günün bu değişik zaman aralıklarında tweet atmaya çalışın. Böylece tweetlerinizi sadece insanlara değil, aynı zamanda aç karınlara de hitap etmiş olacak.
18- Şık ve Online bir Menüye Sahip Olun
İnsanlar artık internet üzerinde gitmek istedikleri restoran ve cafeleri araştırma konusunda oldukça yetenekliler. Özellikle de söz konusu dışarıdan bir şey sipariş edilmesi olduğunda insanların ilk durakları internet oluyor. Kullanıcılar sosyal medya kaynaklarını kullanarak sizin web sitenize ulaşmış olduklarında ise mutlaka nelere sahip olduğunuzu görmek isterler. Bu nedenle özellikle flash vb. bir yazılım dili ile hazırlanan şık menüye sahip olmanız menünüz iddiasız olsa dahi kullanıcılardan tam not almanıza yardımcı olacaktır. Özellikle evlere servis yapan bir yerseniz o halde kesinlikle sizin çok daha şık bir menüye ihtiyacınız var demektir. Şayet gerçekten müşterilerinize sunabileceğiniz kaliteli bir menünüz yok ise yapacağınız sosyal medya ve pazarlama stratejilerinin de büyük bir bölümünün hüsranla sonuçlanması kaçınılmaz olacaktır. Bu nedenle sürekli güncellenen ve daima şıklığından emin olduğunuz bir online menüyü hazırlamak için şimdi eller havaya.
19- Rakiplerinizin Yer Aldığı Her Yerde Siz de Olun
Rakiplerinizin yaptığının aynısını yapmak dışarıdan taklit gibi görülebilir. Oysa sosyal medya da işler böyle yürümüyor. Rakipleriniz yemek dizinleri içerisinde yer alıyorsa mutlaka sizin de bu dizinlerin içerisinde yer almanız gerekiyor demektir. Bunu bir taklit olarak düşünmeyin, bu tam tersine bir rekabet fırsatı oluşturmak için gereklidir. Rakiplerinizin olduğu yerlerde siz de olun ve bırakın rakipleriniz ile siz arasındaki tercihi müşteriler gerçekleştirsin.
20. Kupon ve İndirimler Sağlayın
Bedava ve ücretsiz kelimeleri sosyal medyanın kilit anahtar kelimelerinden biridir. Söz konusu bir cafe veya restoran olduğunda da yine bunların geçerliliğinden söz edebilmek mümkündür. Çeşitli kampanyalar ile birlikte sosyal medya takipçilerinize indirimler ve kuponlar sağlayabilirsiniz. Bunların sıklığını arttırıyor olmanız da sizin takipçiler tarafından çok daha sık takip edilmenize yardımcı olmasını sağlayacaktır.
21- Online Rezervasyon Deneyimi
Evet, telefon ile rezervasyon yöntemi yıllardır denenen ve tıkır tıkır işleyen bir sistem olabilir. Yine de günümüzde telefonu sadece arkadaşları ve aileleri ile görüşmek için kullanan insanların çoğunlukta olduğunu unutmayın. Bir çok kişi telefondan rezervasyon işlemini gerçekleştirmeyi son derece sıkıcı bulur ve çekingenlik sergiler. Oysa online rezervasyon da kişilerin sizinle sesli bir konuşma gerçekleştirmesine ihtiyaç yoktur. Online rezervasyonu bir de sosyal hesaplarınıza taşımayı başarırsanız şayet o halde rezervelerinizin çok daha hızlı şekilde arttığını görebilirsiniz.
22- Mobil Reklam Ağlarını Kullanın
Artık herkes her gün kucağına bir bilgisayar alıp internette sörf yapmıyor. Durum böyleyken oldukça büyük bir popülasyon otobüste, derste, işte ve aklınıza gelemeyecek bir çok yerde mobil cihazlarını kullanıyor. Anlayacağınız mobil devir artık büyük bir gerçek. Bu nedenle daha çok kişiye ulaşmak için Google Adsense gibi mobil reklam platformlarını kullanabilir ve daha çok kişiye ulaşabilirsiniz.
23- Bir Yemek de Sizden Olsun
Bu sektörde olmanız sosyal medyada büyümenizi çok kolay hale getirecek bir avantajdır. Küçük maliyetler ile gerçekten viral olabilecek paylaşımlara imza atmak sizin elinizdedir. Yeni menünüz ile ilgili kaliteli bir görseli beğenip paylaşan 3 kişiye menüyü ısmarlamak gibi harika fikirler üretebilirsiniz. Son derece maliyetsiz olacak olan bu kampanya ile sosyal hesaplarınızdan habersiz olan birçok kişiye ulaşabilirsiniz.