Pek kargastik olmayan hareketlere bolca tanık olduğumuz günlerdeyiz. Sosyal medya devi Facebook, internet servisleri ve uygulamalarının dünya üzerindeki kullanım rakamları ile imrenilecek pozisyonda bulunuyor. Facebook’un kayıtlı kullanıcı sayısı 2 milyara yaklaşırken –bu rakama daha önce ulaşan olmadı- kendi ürünü Messenger uygulaması da 1 milyar aktif kullanıcıya ulaştı.
Şirketin yaptığı akıllı yatırımlar ise gücüne güç kattı. İki satın alma da aynı derecede uluslararası popülariteye sahip. WhatsApp’ın dünya çapında bir milyardan fazla aktif kullanıcısı bulunurken, Instagram da geçtiğimiz yaz 500 milyon kullanıcıya ulaşmıştı. Bu artış Çin’le beraber dünyanın hemen her bölgesinde hızlanarak devam ediyor.
Facebook diğer şirketlerde bulunmayan çeşitliliğe sahip olarak jenerasyonunun canavarı oluyor. En azından şimdilik.
Büyümenin verdiği gücü arkasına alan Facebook diğer sosyal ağlar için şartları zorlaştırıyor. Twitter’in Facebook’a karşı düşüşü su yüzüne çıkıyor ve bu düşüş devam edecek gibi görünüyor. Bu da yatırımcıların kafasını karıştırıyor, yeni fenomen Snap’e karşı bile.
Tüm Snapler Chat’te
Bütün bu başarılara rağmen Mark Zuckerberg ve takımı Snap’e doğru açılmaya kararlı gözüküyor. Snapchat’i 3 milyar dolara satın almaya çalışmalarından ve uygulamanın özü olan kaybolan fotoğraflar özelliğini Facebook’un sahip olduğu bütün dijital varlıklarına klonlamalarından görmek mümkün.
Klonlama girişimi Instagram’da başarıya ulaşmış gözüküyor. Hatta bu girişimin Snapchat’i hem kullanıcı hem etkileşim bazında olumsuz etkilediğini söyleyebiliriz. Facebook’un klonlama konusunda doyumsuz iştahı artık iyice çığırından çıktı. Kargaların bile şaşkın şaşkın izlediği bu durum dur durak bilmiyor. Bu hafta aynı özelliği Messenger uygulaması için Messeger Day adı altında sunuma açan Zuckerberg, geçtiğimiz ay da aynı özelliği WhatsApp uygulamasına eklemişti. Detaylara “WhatsApp Durum Özelliği Nasıl Kullanılır?” başlıklı yazımızdan ulaşabilirsiniz.
Messenger ve WhatsApp mobil mesajlaşma içerisinde şüphesiz en değerli iki uygulama. Bu iki uygulamaya şimdi Snap klonlanması da gerçekleşti. Lakin bu girişimin kitleleri olumlu etkilediği pek söylenemez.
Dünya sosyal medya nüfusunun tümü aslında Snap ile henüz tanışmış değil. Mesajlaşma uygulamaları ise fotoğraf paylaşımları olacak kadar samimi bir ortam değil. Facebook kazara da olsa bu konuda fazla bilgisi olmayan kullanıcılara fotoğraf paylaşmanın Snap versiyonunu zoraki getirmiş oldu.
bebeğim telefonumda snap instagram ve whatsapp var zaten bana hikaye anlatma
— Hüseyin (@huseyiin_sayman) 15 Mart 2017
#YeminEttik eltiler gibi yarışmaya der gibiler snap, insta, whatsApp. Twitter da bu anlık hikayeye katıldığında çekişme tam olur ?? #E3A2S ?
— Ebru Aydın (@ea19035) 15 Mart 2017
Aynı story'yi snap, whatsapp, instagram'dan istisnasız HERRRR GÜN atmak nedir kanser oldum ya yeter
— Sıla (@maidenstein) 15 Mart 2017
WhatsApp rehberinde iş ortamından arkadaşları olan kullanıcılar için hikayeler özelliği pek iç açıcı görünmüyor. Hatta yüzünü görmediğimiz insanlar bile oluyor. Onların kişisel paylaşımları görmeye meraklı olduklarını söylenemez. Paylaşan kişinin de gizlilik ayarlarını yapması gerekiyor.
Facebook klonlama girişimleri nereye kadar devam eder bilinmez. İlerleyen zamanlarda geri adım atmayacağını göreceğiz. Lakin mecra mecra klonlamalar gösteriyor ki Facebook olası her rakip için bu atakları gerçekleştirecek.