İletişim çağının sonucu olarak tek pazar haline gelen küreselleşen ekonomide yetişen, son zamanların değişmeyen popüler konularından inovasyon şirketlerin oluşturması gereken bir kültür halini aldı. Şirketlerin kullanıcılar tarafından tercih edilmesi ürünlerinde, fiyatlarında, içerik deneyimlerinde yaptıkları inovasyon ile paralellik gösteriyor.
21. yüzyılda yakından tanıdığımız internet teknolojisi, üretim faktörlerinden kullanıcı alışkanlıklarına kadar geniş bir yelpazede bulunan tüm ürün ve hizmet çeşitlerini etkilemektedir. Birbirlerine yakınlaşan sektörlerde yer alan yenilikçi yönü güçlü ürünleri ve başarılı şirketleri değişik açılardan ele alacağımız ve hakkında makaleler paylaşacağımız inovasyonun tanımından başlayalım.
İnovasyon kavramı dünya çapında kabul görmüş OECD ile Eurostat’ın birlikte yayınladığı Oslo Kılavuzu‘nda halen yürürlükte olan 2005 sürümünde aşağıda şekilde tanımlanır:
“İnovasyon, yeni veya önemli ölçüde değiştirilmiş ürün (mal ya da hizmet), veya sürecin; yeni bir pazarlama yönteminin; ya da iş uygulamalarında, işyeri organizasyonunda ve ya dış ilişkilerde yeni bir organizasyonel yöntemin uygulanmasıdır.”
İnovasyon tanımında olduğu gibi fazla detaylara sahip bir kavramdır. İnovasyon üründe, fiyatta, pazarlamada, içerik deneyiminde yapılabilir.
Ürün inovasyonu pazarda olan bir ürünün tüm özellikleriyle kullanıcıya göre iyileştirelerek yeniden pazara sunulmasıdır.
Süreç inovasyonu zaman detayında fark edilir düzeyde yapılan iyileştirici uygulamalardır. İletişim teknolojisinde donanımları ve yazılımları örnek verebiliriz.
Pazarlama inovasyonu ürün satışının iyileştirilmesi için ürünün fiziksel özelliklerinde, bedelinde, kampanyalarında yapılan değişikliklerdir.
Organizasyonel inovasyon şirketin ofis ortamında, çalışanlarının kurduğu ağda yeni ve iyileştirici bir organizasyonel uygulamanın gerçekleştirilmesidir.
Küreselleşen pazarda özellikle teknolojide birbirine yaklaşan özelliklere sahip inovatif ürünler her geçen gün artıyor. Birbirine yaklaşmalarına rağmen hızla devam eden inovasyon yeteneği şirketleri rakiplerinden bir adım öne çıkarıyor.
İnovasyon ile şirketlerin müşterilerinin ihtiyaçlarını hissedebilme ve bu duruma çözüm üretebilme yetenekleri arttı. Müşterilerin firma ile ilgili tüm ihtiyaçları daha net ölçülebilir hale geldi. Analizler sonucu elde edilen veriler verimliliğin artışında büyük önem sağlamaya başladı.
1- “Doğru” soruların tespit edilmesi
2- Sorulara “uygun çözümler” bulunması
3- Çözümlerin “proje” olarak uygulanması
Sizi diğerlerinden ayıran yenilikçi özellikleriniz, zamanın akışında devam eden organizasyon yapınız uzun vadeli sürerlilik sağlayacak mı?, paydaşlarınızla ilişkilerinizin durumu ve bağlılık derecesi, yeni ürettiğiniz yahut iyileştirdiğiniz ürünlere gelen taleplerin oranı şirketi tatmin ediyor mu?… Bu soruları ve türevlerini üretip kendinize sorabilirsiniz. Peki verimliliği ve sürerliliği artıran kültürel inovasyon nasıl oluşturulur?
Kültürel inovasyon tesadüfler sonucu oluşmaz ve devam etmez. Ancak, küresel ekonomide inovasyonu teşvik etmeye yönelik uygulamalar ve oluşumunu sağlayan temeller vardır.
Liderlik Taahhüdü Edinin
Kültürel inovasyon dönüşümü, üst düzey yöneticilerinin liderliği olmadan mümkün olmaz. İnovasyonun oluşumu ve başarısı üst düzey bir yönetime bağlıdır. CEO ve onun ekibi şirketi paydaşlarıyla beraber somut bir şekilde anlayabilmeli ve organizasyon süreçlerini yönetebilmelidir. Küresel inovasyon kültürünü yetiştirmek için temel faktör olan yatırım politikalarını uygulamada ve diğer alanlarda uzman olmalıdır.
Doğru Kişileri Bulmak ve Yetiştirmek
Paydaşların ihtiyaçları önemli olduğu kadar şirketin ihtiyaçları da önemlidir. Hangi mevkide ne eksiği olduğunu görebilmek kültürel inovasyona sizi bi adım yaklaştırır. İş alımlarında yanlış hedefe yönelmek maddi ve manevi zarara neden olur. Şirketinizin organizasyon yapısında aşağıdan yukarıya doğru bir ağ örersiniz. Bu ağda doğru kişileri ile işe başlar doğru işe alımlar ile devam edersiniz. Eğer gitmek istediğiniz yere varmak istiyorsanız onları yetiştirmeli ve büyük becerisi olanların önlerini açmalısınız. Şirketinizi hiç tanımadığınız insanlar bile iyi yerlere getirebilir.
Yeni yeteneklere açık olun. Meraklı, yaratıcı ve iletişim gücü yüksek dinamik insanlara yönelin. Dahasını yapmak için daha fazla fikir gerekir. İletişim kurabilmek ve yapıcı eleştiriler yapmak inovasyon kültürünü oluşturmanızı sağlayacaktır.
İletişim Ağında Başarı Eksik Olmasın
Doğru kişileri işe almak kadar, onların küresel bağlamda yaratıcılıklarını en üst düzeye çıkarmak için gerekli araçları ve çevre koşullarını sağlamak önemlidir. Sürekli eğitim fırsatlarına yatırım yapın. İletişimde kopma olursa başarı olsa da olur olmasa haline gelebilir. Hatta böyle devam eden süreçlerde şirket içi yıkılması zor tabular oluşabilir.
Tasarım ve içerik Deneyimi
Apple’ın yükselişinde “ürünlerinin sahip olduğu tasarımsal özellikler ve kullanıcıya yansıtılan içerik deneyimi” büyük pay sahibi. Küreselleşen piyasada birçok teknoloji firması rekabet ederken Apple hepsinin arasından inovatif çözümleri ile “sahip olunması gerekenin” üzerine çıkıyor. Marka değeri bugün ülke ekonomilerini aşan bir değerden bahsediyoruz. Tasarım odaklı düşünmenin verimini alan şirketin yapısında bunu sağlayan bir inovasyon kültürü mevcut.
Küresel ekonomide inovasyon kültürünü oluşturmak zaman ve sabır ister. Doğru stratejilerle ilerlemeniz ürünlerinizi ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirmeniz ve onları pazarlarken müşterileriniz ile bağlar kurmanız gerekiyor. Yenilik haberlerinizi ve hedeflerinizi birinci ağızdan duymalılar. Tasarım yönü kuvvetli, içerik deneyimi olan ürünler bile pazarda ayrı bir yere sahip olmak için iyi bir pazarlama planına ihtiyaç duyar. Bu avantajı sağlamak şirketin sahip olduğu değerler ile doğrudan alakalıdır.