Veli Bahçeci Hakkında: Growth Hacker & Digital Marketing Strategist. Edenred. Marmara Üniversitesi. #OnlineAdvertising #SocialMedia #inboundmarketing
Bu sohbete gönderdiğiniz mesajlar ve yaptığınız aramalar artık uçtan uca şifrelemeyle korunmaktadır.
: Dijital dünyanın kargastik ismi Veli Bahçeci, seni çevrimiçi yakaladım 😀 sorularım var. Yazışalım mı?
: Neden olmasın?
: Olsun olsun, buralar cevizlik bilgilerle dolsun 😎
: 😊
: Önce seni sonra sektörü konuşalım. Karga okuyucuları için bize kendinden bahseder misin? Seni senden dinleyelim?
: Kendimi anlatmayı pek sevmem. Kısaca bahsetmek gerekirse iyi insan olmaya çalışan biriyim. İyi eş, iyi baba, iyi evlat, iyi arkadaş. Bu sebeptendir ki sürekli gelişim ve öğrenim sürecim devam eder. Öğrenmeyi ve öğretmeyi çok severim. Temelde elektrik elektronik mühendisi eğitimi aldım ama hep dijital pazarlama işleri yaptım. Adana’lıyım. Yemeyi severim. Evliyim ve Hasan Ali adında dünya tatlısı bir oğlum var
: Pek kısa olamadı ama 🙈
: En tatlı bio yazıları listesinde zirveyi zorladın 🤗 Hasan Ali’ye kucak dolusu sevgiler 🤗
: Kendimle değil işimle ön plana çıkar işimi anlatırım diyorsun 🙄
: Kendimden bahsetmeyi pek sevmiyorum. Sıradan olmak çok güzel 🙂
: Nasıl başladı hikaye? Dijital pazarlamaya ilk adımı nasıl attın?
: Aslında hikaye FriendFeed ile başladı benim için. O zamanlar etrafımda olan bitene çok dar bir açıdan bakıyordum. Girişimcilik, liderlik vb. konular ilgimi çekiyordu. Ne zaman ki hayatıma FF girdi o zaman bir şeyler değişti.
: Çünkü üniversite kampüsündeki insanlar dışında bir dünyaya adım attım. Dijitaldi ama vizyon katıyordu. Kültürlü ve akıllı adamları takip etmeye başladım.
: Etkileri eskimeyen mecra ☺
: Aynen öyle.
: Geyik yapan kısımda değil beslenen kısımda yer aldım çok uzun süre. Ve bu bana bir açıdan değil çok açıdan bakmayı öğretti.
: Mesela, Adana’da edindiğim çevreyi FriendFeed sonrası sorgular oldum. Bu insanlar bana ne katıyor acaba demeye başladım. Sonra FF’den arkadaşlar edinip bir araya gelmeye başladık. Nitelim blog yazma hikayem, ilk başarısız startup hikayemi hep o arkadaş çevresi ile yaşadım.
: En güçlü sermayen iletişim oldu
: Bu süreçte, ortaya çıkan parlak bir fikir ya da deneyim oldu mu?
: Bir çok girişimim veya fikrim oldu tabi o dönemde. Ama hazır hissetmediğim için hayata geçirmedim.
: Kargalar biliyor ya. Dünya düz de değil yuvarlak da. Dünya dijital ve dijitalde bugün gurusun yarın cahil. Bilgi akışının bu denli hızla akıp gittiği bir alanda kendini nasıl güncel tutuyorsun?
: Açıkçası bu eskiden daha kolaydı. RSS üzerinden düzenli okuduğum bloglar vardı ve sürekli yeni içerik ile güncel kalıyorduk. Şimdi ise her şey çok daha hızlı ve insanlar eskisi kadar içerik üretmeye meyilli değil. Ben de şimdiler de bunu hayatta kalabilmek adına yapmak zorunda olan kaynaklardan besleniyorum
: Maalesef ki yeterli Türkçe kaynak sıkıntısı olduğu için hep yabancı kaynaklardan besleniyorum. Moz, Marketo, Hubspot, Hootsuite, Facebook, Google gibi platformların bloglarını takip ediyorum
: Google’da aktif olarak takip ettiğim Türkçe grouplar da var. Bunlara ek olarak da twitter’dan bazı isimleri takipteyim
: Kaynak yetersizliği gak guk yaptırıyor. Cevizlik bilgileri toplayıp sektöre dağıtmaya devam ediyoruz 😄
: oh misss
: keşke herkes içeriğin önemini bilse de sizin gibi mecralar çoğalsa
: Gak! İçerik kraldır.
: İnternet ve dijitalle beraber dünyada hızlı bir değişim rüzgarı esiyor. Türkiye bu rüzgardan nasıl etkileniyor?
: Son rüzgarlardan bir kaçı da Cambridge Analytica ve Getcontact 🙂
: Valla aslında dünyada ne oluyorsa bizde de o oluyor. Buradaki kırılım dünyada rüzgarı estiren biz olamıyoruz bir türlü. Biz hep rüzgara göre şeklini alan ve o rüzgarın getirilerinden faydalanan tarafta oluyoruz.
: Üreten değil tüketen, yöneten değil yönlenen
: evet
: bu son furyalardan yola çıkarak da şunu söylemek isterim
: Data yeni dünyanın belirleyicisi oluyor. Bunu her alanda hissediyoruz. Getcontact örneği mesela aslında bir hacking. Ama insanlara bunun oyun veya geyik olduğunu düşündürterek viral bir yayılım yaptılar. Çok yakınımdaki insanlardan bile anlamsızca bu uygulamayı kullanan gördüm
: güvenlik? bilgi gizliliği? kim takar ki? ekran görüntüsü alıp story atacak insanlar. Önemli olan o gibi geliyor…
: Anlamlı bir yaşam için farkındalık gerekiyor, dijitalde ve tüm dünyada.
: Dijital artık tüm dünya olmaya gidiyor zaten. Herkesin bilinçlenmesi şart. Yoksa bilgi kirliliği ve dezanformasyonun önüne geçemeyiz. Dünün yuh artıkları bugünün normal abi yaaalarına dönüyor zira
: Karga’cım ceviz mi gördün hayırdır? Sesin kesildi 😅
: Ceviz attılar gagama 🙂
: Sahip olduğu demografi datasıyla Facebook reklam dünyasında önemli bir konuma sahip. Tüketici zihnini etkilemenin tüm anahtarlarına sahip desek yanlış olmaz. Facebook ve diğer mecraları düşündüğümüz dijital dünyada datayla ilgili bizi neler bekliyor? Korkmalı mıyız?
: 🙂
: Korkmalıyız
: Korkmalıyızın nedenini şöyle izah edeyim. Biz dijital iletişimciler maalesef bir okulumuz veya genel bir kabul gören yasalarımız henüz oluşmadığı için işi deneye yanıla öğreniyoruz. Kabul ettiğimiz bazı şeyler de bizim gibi düşünen başkalarının sesli dillendirdikleri şeyler. Ama atladığımız bir konu var -ki aslında Facebook’un gücü burada devreye giriyor- empati.
: Biz iletişimciler olarak FB’un gücünü kullanırken olayı kişiselleştirerek ve empati kurarak yaparsak insanları rahatsız etmeyiz. Ve bir bilgi kirliliğine de yol açmayız. Facebook’taki data herkesin iştahını kabartıyor doğru. Ama pastaya elimizi izinle sokmalı ve almamız gereken kısmı almalıyız. Yoksa ortaya Facebook’ta kirlendi abi. Paso reklam, alakasız içerik gibi söylemler çıkar.
: İletişimden sonra en güçlü sermaye: Empati.
: Harikasın Karga’cım
: Sosyal Medya Gerçek Değil! başlıklı blog yazını okuduk. Dijital Karga okuyucularına sosyal medya ve gerçek yaşam hakkında söylemek istediklerin varsa dinleyebiliriz.
: Sosyal medya gerçek değil başlıklı yazımda anlatmaya çalıştığım şey az önceki durumun son kullanıcı tarafından önemine işaret etmek içindi. İnsanlar karşılarında gördüklerini gerçek sanıyor çoğu zaman ama kadrajın arkasında kalan da bir gerçek var ki asıl olan o.
: Çok etkileniyorlar, çok bağlanıyorlar, çok zannediyorlar… Fakat gerçek hayat orası değil. O hesaplara baktıkları an bulundukları ortam, karşılarındaki dijital hayat değil yanı başlarındaki sevdiği insanlar gerçek olan
: Sosyal medyada bir çok hesap görüyorum. Zengin insanlar hayatlarını ifşa ederek takipçi kazanıyorlar, yemek hesapları foodporn tabirini masum bırakacak düzeyde çekimler yapıyorlar vs. vs.
: bunlara özenen veya gerçek zannedenlere hitaben yazdığım bir yazıydı. umarım karşı tarafa geçmiştir
: Geçmeyene kabuklu ceviz atarız. Aklı başına gelir 🙂
: Dijital okuryazarlık burada devreye giriyor sanırım ?
: Tabiki. Dijital okuryazarlık ve medya okuryazarlığı şimdilerde, dijital medyayı yetkin biçimde kullanmak, anlamak ve hakların farkındalığı için büyük bir önem taşıyor bence. Bunun için bilinçlendirme çalışmaları yapılması gerekli ama bana göre öncüsü devlet olmalı. Zira bireysel girişimler ‘hoş bir macera’ dan öteye gidemiyor.
: yakınlarda bir örneği sen de gagaladın zaten biliyorsun 😉
: Dijital Karga bu noktada bolca gak guk yapıyor. Ama yeterli değil devlet bu işi de bi gagalasın 🙂
: Dijital pazarlama tecrübelerinden de faydalanmak istiyoruz. “İnsanlar söylediklerinizi ya da yaptıklarınızı unutur, ama onlara neler hissettirdiğinizi asla unutmaz.” Dijital pazarlamada hikaye anlatıcılığı önemli bir etki alanına sahip. Cevizlik bilgilerini bizimle paylaşır mısın?
: Hikaye anlatıcılığı yabancıların ‘story telling’ terimi ile çok sık duyageldiğimiz ama aslında insanın var olduğu ilk günden bu yana hayatımızda olan bir şey. Temelinde senin de söylediğin gibi hissiyat var. Bir örnek vereyim sana
: Örneklere bayılırım 🙂
: Lisede haftanın belirli günlerinde sınıftaki tüm erkekler ‘ekmek arası show’ dediğimiz bir zıpırlık yapardık. Bak hikaye tam senlik 🙂
: Ceviz Show 🙂
: Kura ile birini belirler sınıfın en köşe penceresinden o kişiyi hoca arkasını döndüğünde dışarı çıkarır ve yakınlardaki bir bakkala ekmek arası yaptırmaya gönderirdik. Beyaz peynir, salam, domates vs. vs. Sonra da büyük poşetle o kişi gelir biz de hep beraber yer, arta kalan zamanda da maç yapardık. Öğle arasında.
: Ben ne zaman bu ekmek arasının kokusunu duysam, aklım hep liseye gider ve o hissiyat beni gülümsetir.
: İşte hikaye anlatıcılığı da böyle bir şey. Siz karşı tarafta seneler sonrasında bile bir hissiyat uyandırabilecek misiniz? Yaptığınız şey değil, hissettirdiğiniz bu yüzden önemlidir. İşin içine duygularınızı katamazsanız dünyanın en iyi ajansı da olsanız karşıya mesajınız geçmez. Suni bir geçiş görürsünüz ama sonra puffff kaybolur
: 2017 için Türkiye’de “Budur” dediğin dijital bir pazarlama kampanyası var mı?
: Açıkçası aklımda kalan en önemli işler Netflix ve Oreo’dan geldi. Sanırım lokalizasyona çok odaklı olduğum bir seneydi 2017. O nedenle bu işleri hatırlıyorum.
: Spesifik olarak hatırlatacağın varsa fikrimi söyleyebilirim ama 🙂
: Fanta Bizde adlı kampanya örneğini gagalayabiliriz 🙂
: ben kendimi bu tip şeylere çok kapadım sanırım. ben bilmiyordum mesela bunu. aslında bu tip karakterleri yakından izlemek lazım. insanların bu fenomenlere tepkilerinden öğrenecek çok şeyimiz var. soruna gelince. şakadır diye yorum yapmıyorum :))
: Fanta’ya ve reklam dünyasına buradan kocaman bir selam olsun ✋
: Bombastik bir sorum var, sıkı dur geliyor.
: yolla gelsin
: Sosyal medya uzmanı kimdir?
: Gizli Yanıt: Herkestir 🙂
: sosyal medya uzmanı ve milli takım teknik direktörlüğü bu ülkede hemen hemen herkesin olabileceğini düşündüğü 2 meslek. herkes olabilir 😀
: Veli Bahçeci’nin lügatından dijital iletişim nedire tanım alabilir miyiz?
: Aslında şöyle bakalım, iletişim duygu, düşünce veya bilgilerin her türlü yolla karşı tarafa aktarılması, bildirilmesi ise dijital iletişim bu sürecin farklı bir yöntemidir. Yani dijital iletişim dediğimizde normal iletişimden çok farklı bir şey algılamamak gerekir. En önemli ayırt edilecek nokta iletişimin yöntemidir. Kitleler bu iletişimi çok hızlı öğrenmeye başladı. Markalar da öğreniyor. Ama hala reaksiyonlarda ve doğan sonuçlarda sıkıntılar var. Tanım gibi olmadı ama genel düşüncem dijital iletişimin özünde en ilkel iletişimi barındırdığının unutulmamasıdır
: Kemerlerini bağla. Hızlı sorulara geçiyorum 😎😃
: haydi
: Vali Bahçeci’nin tavsiye ettiği kitapları alalım.
: Starbucks – İşe Gönlünü Vermek
Amazon’un kuruluşu – Jeff Bezos’un hikayesi
Sil Baştan
Amazon’un kuruluşu – Jeff Bezos’un hikayesi
Sil Baştan
: En sevdiğin marka? Bir yerli, bir yabancı.
: Yabancı: Google, Starbucks – Yerli: THY
: En sevdiğin şehir? Bir yurtiçi, bir yurtdışı..
: Türkiye: İstanbul – Yurtdışı: Roma
: En sevdiğin kelime. Bir Türkçe, bir İngilizce.
: Teşekkürler. Life.
: Takip edilmesini tavsiye ettiğin bloglar hangileri?
: velibahceci.com, Dijital Karga
: 😀
: Kissmetrics, Thinkwithgoogle, Marketo, Moz, Facebook, Google, Rand Fishkin, Neil Patel
: Sosyal medyada günlük ne kadar vakit harcıyorsun?
: sosyal medyada günde 2 saat maksimum
: Takip ettiğin önerdiğin bir sosyal girişim var mı?
: Poltio’yu öneririm. takip edilesi. bir de Ekşi’yi seviyorum.
: En sık kullandığın mobil uygulama?
: İETT’nin mobil uygulaması
: ve Netflix
: Steve Jobs mı Mark Zuckerberg mi Elon Musk mı?
: Steve tabi ki. Karakterine değil ama pazarlama zekasına hayranlık duyduğum kişidir.
: WhatsApp Röportajını nasıl buldun?
: Keyifliydi.
: bu arada oğlum senin büyük hayranın
: bizim evin önünde sürekli kargalar dolaşıyor. onlarla birlikte Gak’lıyor Hasan Ali de 🙂
: Hasan Ali’yle birlikte gakladığımız gelecek, heyecan ve umut verici 🙂
: Hasan Ali’ye selamlar ✋
: 🙂
: Dijitalde başarılı seninle olsun Veli Bahçeci. İletişimin ve empatinin gücünü yayman dileğiyle. Kargayı takipte kal, cevizsiz kalma 🙂