Reklam olmadan pazarlama olur. Kargalar biliyor ama neyse biz yine de açalım. Pazarlama söz konusu olduğunda, akla ilk ve tek olarak reklam gelmemeli. Reklam pazarlamanın önemli bir parçası olabilir, lakin tek parçası değildir. Tüketici ile kurulan bağlantıda gösterilen her çaba birer pazarlama faaliyetidir.
Pazarlamanın kendisi bir çabadır. Reklam bu çabaların bütününü oluşturuyorsa bir eksiklik hissediyor olabilir misiniz?
Pazarlamacılar reklam harici çok sayıda yöntemle satışlara dinamizm etkisi kazandırırlar. Mesela sosyal medya bu çalışmalar için ideal bir ortamdır. Doğrudan satışa ulaşmayı garanti etmese de oluşturacağınız sosyal sermayenin üzerine kurguladığınız her şey satışa gebe olabilir.
# Reklam Olmadan Pazarlama Yapmak
Pazarlama içerik deneyimini artırmak, memnuniyet sağlamak, imaj kazanmak gibi nedenlerle yapılabilir. Peki, pazarlamacılar bu noktada neler yapıyor? Maliyet oluşturmayan kanallar üzerinden mevcut kitlenizle iletişim kurun. Pazarlama sürecinde başarılı olmak ihtiyaçlara cevap vermekle, tüketici ve üretici arasındaki tabuları kaldırmakla mümkündür.
# Pazarlama İçin Sınır Çizin
Sınırlarınızı bilin. Kitlenizin sınırlarını belirleyin, bütçenizi ve planlarınızı ona göre ayarlayın. Başarılı kampanyalar, hedefi on ikiden vurduğunuzda ortaya çıkar. Bu konuda hem fikirsek alanımızı olabildiğince daraltıp verimi artırabiliriz.
Pazarlama çok yönlü bir süreç olup ürün veya hizmetlerin aynı zamanda satışların iyileştirilmesi demektir. Etki alanımızı bu ürün veya hizmetleri kullanan, sorun yaşayan, istek ve şikâyetleri olan müşterilerimizle oluşturduğumuz vakit satışlardan ve müşteri memnuniyetinden daha fazla verim alırız.
# Tüketici ile Empati Kurun
Pazarlamacılar tüm bu ihtiyaç ve talepleri karşılamak, doyumu artırmak için empati kurarlar. Tüketicinin ne istediğini bilmek ve iki taraf içinde karlı dönüşler sağlayan kampanyalar, fırsatlar, avantajlar sunmak firmanın müşterileriyle entegre olmasını sağlar.
Test edin. Hem müşterilerinizi hem ürünlerinizi test edin. Denemeden sonuca varılmaz. Deneyim demeyin deneyin. Tespit ettiğiniz ihtiyaçlara çözüm üretiyorsunuz. Peki, ne kadar doydum sağlıyor? Cevabı test etmekten geçiyor.
# Tek Başınıza Çalışmayın
Pazarlamayı bir ekip işi olarak yapmak yaratıcı fikirler ve farklı bakış açıları kazandırır. İletişim daha dinamik olacağından zengin bir maden ortaya çıkacaktır.
Firma içi görüşlere önem verin. Çevrenizdekilerin ürünlerle ilgili tüm görüşlerini dikkate alın. Satış sürecinde sadece siz yoksunuz. Diğerlerinin faaliyetleri, anlattıkları, gösterdikleri ve iş ilişkileri satışlar için önemlidir.
# Fiyat Algısını Düşürmeyin
Pazarlama fiyat algısını değiştirir. Birçok firmanın, fiyatın önemsiz hale getirilmesi ile karlılığı düşmüş, hatta iflas etmiş ve ediyordur. Düşük fiyatla satışları artırmak bir marifet değildir. Pazarlama süreci bir iskonto, indirim yahut düşük fiyat savaşı değildir. Önemli olan, fiyat algısının hafif dalgalı ama olabildiğince sabit bir grafik çizmesidir.
# İçerik Deneyimi Yaratın
Yenilik küresel ekonomi pazarının vazgeçilmez ilkesidir. Yeniliğe ayak uyduramayan her firma dibe vurmaya mahkûmdur. İddialı bir cümle olduğunu düşünüyorsanız kendinizi ele alın.
Yeni bir cep telefonu aldınız, işletim sistemi olmayan. 6 ay kullandınız. Telefonda değişen hiçbir özellik yok. Bir süre sonra telefonla geçirdiğiniz vakit azalmaya başlar, çünkü doyum noktasına gelmişsinizdir. Akıllı telefon aldığınızı düşünün. Her gün yeni bir uygulama keşfediyorsunuz. Altı ay, bir sene geçti lakin hala doyum noktasına ulaşmadınız. Çünkü o telefonda yenilik var. Yenilik yoksa satış olmaz.
Yeni olan her şey güzeldir. Peki, yeniliği her zaman yeni ürünlerle mi sağlamalıyız? Mecbur değiliz, artık sahip olduğunuz ürünler bile sürekli kendini yeniliyor.
Reklam harici pazarlamanın detaylarını ele aldık. Eğer gerçekten reklamsız pazarlama deneyimini yaşamak istiyorsanız bu bilgiler sizinle olsun.