Dijital mecralar, 2016 yılında çok konuşulan konuları ve çeşitli istatistikleri paylaştı. Facebook ve Twitter 2016’da en çok içerik girilen gündem konularından ilk 10 listesini açıkladı. Twitter’ın analizlerini hashtag üzerinden yaptığını biliyoruz. Facebook ise, içerikleri, yorumları, enstantaneleri listeleyerek toplu bir analiz yapmış. Analiz sonuçlarını Facebook data analisti Sheida Neman açıkladı.
Dijital dünyanın en önemli avantajı ölçümlenebilir olması. Ne söylediğimizi, konuştuğumuzu analiz olarak görmek aslında oldukça ilginç ve önemli bir gelişme. Söz uçar yazı kalır demişler. Belki de bu günler için kullanılabilecek en güzel atasözlerinden biri. Bu veriler sosyolojik, psikolojik, stratejik olarak incelenip değerlendirilebilmeli. Bazen tahminler yürütüyoruz, araştırıyoruz, okuyoruz, takip ediyoruz ama Big Data kimin elinde, ne için ve nasıl kullanılacak aslında tam olarak bilemiyoruz.
2016 Gündem başlıklarını az çok hatırlıyor ve biliyoruz. Biraz da Facebook ve Twitter üzerinden kıyaslayarak incelemek istedik.
Facebook ve Twitter’da ortak gündemler ABD başkanlık seçimleri, Pokemon Go, Rio Olimpiyatları (Facebook sadece olimpiyatlar olarak başlıklandırmış), Siyahların Yaşamları Değerlidir (Amerikada polislerin siyahi birini öldürmesi ile gündem oluşturdu), Brexit (İngiltere’nin Avrupa Birliği’nden ayrılmak için yaptığı referandum) oldu. Twitter, ünlülerin hayatını kaybetmesinin ardından genel olarak yazılan RIP (Rest In Peace bir nevi huzur içinde yat) kısaltma etiketini ana kategori olarak alırken, Facebook’da en çok konuşulan konu olarak Muhammed Ali ve David Bowie vefatı ana başlık olarak verilmiş. Dolayısı ile Twitter’da vefatının ardından en çok konuşulan isimler 2016 ilk 10 gündeminde yer almamış ancak bu kişileri ayrı bir analizde paylaşıldı. https://blog.twitter.com/2016/thishappened
Amerika Başkanlık seçimlerinin 2016 sosyal medyasından önemli bir yer edindiğini biliyoruz. Twitter’da Trump tekil bir başlık olarak 2016 gündemi girmişken, Facebook’da ilk 10’da yok. Data analizi yapılırken Trump’a özel içerikler de Amerika Başkanlık Seçimleri kategorisinde değerlendirilmiş olabilir. Twitter’da yer alan ve bildiğimiz gibi özellikle yayın dönemlerinde ortalığı kasıp kavuran Game Of Thrones dizisi Facebook’da yerini bulamamış. Bu da global haber ve içerik konularında Twitter ile Facebook arasındaki farkın bir göstergesi olarak değerlendirilebilir. Nitekim Oscar ödülleri de Twitter gündeminde olan Facebook’da olmayan başlıklardan bir diğeri.
Euro 2016’nın Facebook da yer bulmaması ilginç aslında.Spor gündemi yoğun olan Facebook, analizinde olimpiyatlar kategorisini değerlendirirken Rio ve Euro 2016 içeriklerini tek bir başlık altında toplamış olabilir. Amerikan Futbolu Ligi Super Bowl ise Facebook’da 2016’nın en çok konuşulanlar arasında yerini alırken Twitter’da ilk 10 da yok. İki platformda Amerika menşeili firmalar olmasına rağmen böyle bir farklılık da ilgi çekici.
“Brezilya Siyaseti” olarak adlandırılmış başlık ile “Rodrigo Duterte Flipinler Başkanlık Seçimleri” Facebook 2016 gündeminden yerini alırken Twitter’da ilk 10 sıralama da yer almamış. Yani Brezilya Cumhurbaşkanı Rousseff’ın yolsuzluk iddiaları sonucu görevinden alınması ve ilginç sözleri ile dikkat çeken Rodriger Duterte’nin Flipinler seçimini kazanması Facebook’da çok konuşulurken Twitter’da 2016’nın en önemli konuları arasına girememiş.
Facebook’da 2016 gündemi oluşturulurken gruplama mantığına dayalı bir analiz olması Twitter ile metodoloji olarak farklılaşmasına neden olmuştur. Twitter’da analizlerin hashtag mantığına dayandırılması, kategori yapmaması, listedeki konu başlıklarının tamamen kullanıcılar tarafından belirlenmesini sağlıyor. (Listeyi hashtag üzerinden açıkladığı için öngörümüz bu şekilde, farklı müdahaleler yapıldı mı bilemiyoruz tabi 🙂 ) Daha önce de belirttiğimiz gibi “Amerika Başkanlık Seçimleri” Twitter’da listeye girerken “Trump” başlığının da ayrı bir gündem olarak ilk 10’da yer alması bunu bir göstergesi olabilir.
Ayrıca Facebook ve Twitter kullanım oranları ve profilleri de farklılıklar gösterebiliyor. Her sosyal medya platformu her ülkede aynı oranda kullanılmıyor. Yine gündeme giren olayları düşünürsek Sosyal Medya’da en çok zaman geçiren ilk iki ülkenin Filipinler ve Brezilya olması da ilginç bir bilgi olabilir. Siyasi gündemlerinin listede olması ile bunu da bir başka etken olarak değerlendirebiliriz.
Evet sosyal medya ve dijital verileri sadece sonuç olarak değil süreç olarak da incelenmeli ve düşünülmeli. Big Data için elimizde olabilecek küçük veriler bile bizi ilginç tespitlere ulaştırabilir. Sizlerinde bu şekilde farklı noktalara yönlendirebilecek tespitleriniz varsa bizimle paylaşabilirsiniz.
Facebook ve Twitter için 2016 gündem listesini ayrıca aşağıda bulabilirsiniz.
Facebook 2016 Yılının Çok Konuşulan Konuları
1. ABD Başkanlık Seçimleri
2. Brezilya’nın siyaseti
3. Pokemon Go
4. “Black Lives Matter” (Siyahların Hayatı Değerlidir) hareketi
5. Rodrigo Duterte ve Filipinler Başkanlık Seçimleri
6. Olimpiyatlar
7. Brexit
8. Super Bowl (Amerikan Futbolu Şampiyonluk Müsabakası)
9. David Bowie
10. Muhammed Ali
Twitter 2016 Yılının Çok Konuşulan Konuları
1. Rio2016
2. Election2016
3. PokemonGo
4. Euro2016
5. Oscars
6. Brexit
7. BlackLivesMatter
8. Trump
9. RIP
10. Game of Thrones